Eerste indruk: F1 2017
Eerste Indruk

Eerste indruk: F1 2017

vrijdag 25 augustus 2017 16:41

Het is even zoeken naar de verschillen met F1 2016, maar de officiële Formule 1-game stelt niet teleur.

De F1-game die traditioneel een half jaar na de start van het seizoen pas gepresenteerd wordt, is er weer. F1 2017 is een stevige opvolger voor de echte F1-liefhebber. Voor de casual racegamer (de Forza Horizon-liefhebber) is de game wat te specialistisch en smal. 

Uiteraard zitten alle racers bij de juiste teams in het spel én staan de wagens van dit jaar (met hun smallere spoilers en bredere banden) voor je te wachten. Als bonus zitten er ook nog een handvol iconische F1-wagens uit het verleden in het spel. Zo waan je je Senna, Prost of Schumacher op het ene moment en Verstappen of Hamilton op het andere.

Playmobil-poppetje

De simulaties van de verschillende auto's zijn fantastisch goed gedaan en je voelt en hoort meteen het verschil als je van een moderne auto overstapt in eentje van 10, 20 of 30 jaar geleden. Ook de officiële circuits zijn vertegenwoordigd en zien er levensecht uit. Begin je aan de carrièremodus, dan is er visueel wel veel te klagen. De dame met wie je menig gesprek hebt over je racecarrière heeft haar dat voor een Playmobil-poppetje nog te strak zou zitten. Ook ogen, huid en mond zijn onrealistisch. Aangezien de gesprekjes inhoudelijk vaak hetzelfde zijn vraag je je af waarom ze niet gewoon video hebben gebruikt. 

Die carriéremodus is wel wat het spel leuk maakt. Je hebt een rivaliteit met je teammaat, je krijgt doelen voor de kwalificaties en wedstrijden en je moet keuzes maken voor de ontwikkeling van je auto. Wil je werken aan de betrouwbaarheid of de topsnelheid bijvoorbeeld? Die keuzes hebben werkelijke implicaties in de wedstrijden. Want daar gaan ook zaken stuk. Ook als je niet tegen iemand aangereden bent. Dat maakt de hele ervaring superrealistisch. Vraag Max Verstappen maar eens.

Kunstmatige intelligentie

Eenmaal op de baan heb je ook het gevoel dat Outrun echt heel erg lang geleden was. De kunstmatige intelligentie van tegenstanders is zo mooi uitgebalanceerd dat ze soms slimme, maar soms ook domme dingen doen. Strategisch gezien kun je gebruik maken van veranderingen in het weer, achter een safety car de pits induiken. Eigenlijk alles wat een echt F1-team ook doet. 

Al deze voordelen maken het een bijzondere racesimulatie. Maar niet eentje met een breed publiek. Eigenlijk moet je het spel met een stuurtje spelen, want zagend insturen met een controller gaat echt niet werken. De liefhebbers kunnen dus naar de winkel rennen. 

Rutger is sinds 2006 de meest noordelijke blogger van Bright. Hij schrijft graag het verhaal achter het verhaal. Hij doceert conceptontwikkeling op de Academie voor Popcultuur en werkt als freelance ideeënman en verhalenmaker.

Nieuwsbrief