Eerste indruk: met de speed pedelec naar het werk
Eerste Indruk

Eerste indruk: met de speed pedelec naar het werk

vrijdag 08 juli 2016 08:47

Rutger liet zijn vrouw woon-werkverkeer op de fiets testen. Is een speed pedelec een goed alternatief voor de auto?

Wil je minder auto rijden, maar is je werk net te ver weg? Dan is een elektrische fiets een oplossing. Dat scheelt je een flink stuk tegen de wind in ploeteren. Maar als het niet alleen om gemak, maar ook om snelheid gaat, dan moet die elektrische fiets wel harder kunnen dan 25 kilometer per uur. Met een speed pedelec kan dat. Rutger test of de Gazelle Cityzen Speed de auto kan vervangen. 

Ik werk veel op het kantoor aan huis, en dien mij twee keer per week te melden 60 kilometer van huis in Leeuwarden. Ik gebruik daar vaak de auto voor. 60 kilometer fietsen is me zelfs op een fiets die tot 45 kilometer per uur ondersteunt wat te gortig. Mijn vrouw werkt echter twee dagen in de week 16 kilometer verderop in Groningen. Die heeft zich dus opgeofferd voor deze test. 

De Gazelle Cityzen Speed is verkozen tot de beste speed pedelec, dus kozen we die voor het woon-werkverkeer. Het is een mat zwarte fiets die er in mannen- en vrouwenmodel is, waarbij gezegd moet worden dat het damesmodel meer een soort unisex design heeft met een nog relatief hoge stang. Zomerjurken tot op de enkel zijn een no-no op deze fiets. De accu en de motor zijn afkomstig van Bosch. De motor is fraai weggewerkt rond de trapas. De accu hangt als een wat lompe toevoeging op de stang. De bagagedrager optie is al fraaier, om niet te spreken van de frame oplossing die Stromer gebruikt. Los van die kleine smet is het een mooie fiets. 

Remlicht en kentekenverlichting

Wet- en regelgeving

Omdat je moeiteloos 45 km/u kunt is vanaf januari 2017 een helm verplicht (en nu al verstandig). Bovendien rijd je met een afzichtelijk grote kentekenplaat achterop én moet je de fiets WA verzekeren (kost je vier tientjes per jaar). De fiets is ook nog eens uitgerust met een spiegel en permanente verlichting. Uit een onderzoek van de Grontmij bleek dat er veel gebruikers van de speed pedelec zijn die het plaatje en de spiegel verwijderen om niet herkenbaar te zijn.  

Zodra je op het display de trapondersteuning aanzet gaat ook het licht branden. Een koplamp, een achterlamp én kentekenverlichting. Als je remt met de schijfremmen die voor en achter gemonteerd zijn, licht er ook nog eens een remlicht op. 

Verstellen van de ondersteuning kan eenvoudig met de knoppen op het stuur. Eco levert de minste ondersteuning op, met Turbo hoef je bijna niet meer te trappen om hard te gaan. Overigens blijft fietsen wel een work-out. Met 45 kilometer per uur op de Turbo stand is vergelijkbaar met normaal fietsen met een zuchtje wind in de rug. 

Na 35 kilometer fietsen nog meer dan de helft van de accu over. 

Wielrenners inhalen

De retourtjes Groningen bevielen bijzonder goed. Fluitend haalde mijn ega wielrenners in, die het "niet eerlijk" vonden. De eerste 10 kilometer op landelijke wegen rijd je vrij eenvoudig tegen de 40 kilometer per uur. In de stad moet het tempo aangepast worden aan de rest van het verkeer. Maar per saldo is de fiets tijdens de spits 20 minuten sneller dan de auto. Bovendien kan er bespaard worden op de sportschool. De initiële investering is wel fors. De Cityzen Speed van Gazelle kost €3100, maar is online voor rond de €2400 te vinden. 

Bosch accupack op de onderste stang.

Meer artikelen in de rubriek Eerste Indruk

Rutger is sinds 2006 de meest noordelijke blogger van Bright. Hij schrijft graag het verhaal achter het verhaal. Hij doceert conceptontwikkeling op de Academie voor Popcultuur en werkt als freelance ideeënman en verhalenmaker.

Nieuwsbrief