Eerste indruk: OP-1

Eerste indruk: OP-1

04-11-2011 13:53 Laatste update: 28-04-2018 21:17

Strak vormgegeven synthesizer met bijzondere mogelijkheden, zoals samplen met de 3d-bewegingssensor.

De OP-1 is een draagbare synthesizer met enorm veel mogelijkheden in een ultrakleine behuizing. Jarenlang bereidde het Zweedse Teenage Engineering de release van de OP-1 voor. Een website die af en toe een nieuwe functie van de pocket-synthesizer uit de doeken deed, wazige viral video’s die op internet circuleerden van het zoveelste nieuw prototype of zorgvuldig georkestreerde productmarketing van de OP-1 in een videoclip van Swedish House Mafia. Allemaal met het doel om mensen warm te laten lopen voor het apparaat. En dat is gelukt, de OP-1 is nu mondjesmaat verkrijgbaar, al moet je er wel rekening mee houden dat elke nieuwe serie binnen een paar uur is uitverkocht.

Het instrument lijkt op het eerste oog een speelgoedinstrument, maar na het openen van de mooi vormgegeven verpakking word je aangenaam verrast door een solide aluminium kastje. De OP-1 werkt op een Li-Ion 1800 mAh batterij en doordat het apparaat een ingebouwde 1 Watt luidspreker aan boord heeft, kun je het apparaat geheel zonder accessoires bespelen. Hierdoor nodigt het instrument uit om ’s avonds mee op de bank te jammen of even snel mee te nemen naar een repetitie. De batterij gaat 16 uur mee en opladen gebeurt via de meegeleverde usb-kabel, via een computer of een externe usb-oplader (niet meegeleverd).

Er zitten acht verschillende synthesizer engines op de OP-1. Elke engine creëert het geluid op een andere manier en klinkt dus ook anders. Het is alsof je acht verschillende instrumenten in één behuizing hebt. Wat elke engine precies doet, is een beetje onduidelijk. Teenage Engineering blijft hier expres een beetje vaag over zodat de focus ligt op het maken van interessante klanken, in plaats van je door menu’s met technische termen te laten worstelen. Alle engines hebben een digitaal karakter, maar het is verbluffend wat voor een geluid er uit dit kleine apparaat kan komen.

Naast de synthesizers, die overigens allemaal mono zijn, biedt de OP-1 je een ruime selectie drumgeluiden. De klank is gevarieerd, al moet je niet verwachten dat er zeer realistische geluiden met het instrument zijn te maken, het apparaat is echt op de elektronische producer gericht. Drumgeluiden zijn eveneens zelf te maken door bijvoorbeeld je eigen stem op te nemen via de interne microfoon. De OP-1 beschikt ook over een lijn-ingang, zodat je signalen van cd’s, computers of andere elektronische instrumenten gemakkelijk kunt opnemen.

Met de vier-sporen-recorder neem je gemakkelijk ideeën op De OP-1 heeft een helder amoled-display en is daardoor zelfs in de buitenlucht te gebruiken. Onderaan vind je een klein keyboard om noten, drumgeluiden of akkoorden te spelen en aan de linkerkant zijn de transportknoppen voor de interne bandrecorder gesitueerd. Deze briljant vormgegeven virtuele vier-sporen-recorder functioneert net als een exemplaar uit de jaren zestig en komt met een aantal speciale tape-effecten. Tijdens het afspelen van je opgenomen sporen kun je deze zogenaamde Tape Tricks live bedienen. Spoel de band terug, zet bepaalde delen van de band in een loop of maak stotterende effecten met deze tape tricks. Een unieke functie is de toevoeging van een fm-radio. Meteen een sample opnemen van een radiozender en met een paar handelingen gebruik je de sample in je eigen muziekproductie.

Maar de OP-1 heeft nog meer leuks aan boord. Zo is het instrument uitgerust met een 3d-versnellingssensor. Schud de OP-1 heen en weer en verander hiermee de klank van de drum- of synthesizer-geluiden. Effecten zitten er ook op en kunnen bestuurd worden met de vier grote draaiknoppen aan de bovenkant.

De OP-1 voldoet aan de hooggespannen verwachtingen. Het instrument is uniek en nodigt uit om mee te nemen en muziek mee te maken. Omdat de OP-1 geen stroomkabel of externe luidsprekers nodig heeft om te kunnen functioneren, blijkt in de praktijk ook dat je het instrument snel even aanzet om een beat te maken of een bepaalde melodie snel op te slaan. De vormgeving is prachtig, maar staat ten allen tijde in dienst van het gebruiksgemak en door het consequente kleurgebruik weet je altijd waar je mee bezig bent. Bovendien word je als gebruiker niet afgeschrikt door teveel technische termen of complexe menu’s.

Een klein nadeel is dat sommige synthesizers niet helemaal optimaal zijn geprogrammeerd, zodat er af en toe kleine tikjes zijn te horen. De prijs van 799 euro lijkt op het eerste gezicht een heel bedrag voor een instrument dat eruitziet als een speelgoedkeyboard. Maar tel alle mogelijkheden bij elkaar op, bedenk dat je 16 uur kunt jammen zonder stroomkabel én je unieke geïntegreerde functies als een fm-radio en een versnellingsmeter kunt gebruiken voor het maken van muziek, dan zou de OP-1 eigenlijk bij elke elektronische muzikant in de rugzak moeten zitten.

Tekst: Richard Veenstra