© Bram Willemse

Eerste indruk Range Rover Velar: rijdend designstatement

Eerste indruk Range Rover Velar: rijdend designstatement

07-11-2017 20:01 Laatste update: 26-04-2018 16:39

Rutger reed de Range Rover Velar van Groningen naar Stuttgart en terug. Een impressie.

Lees meer autotests in onze rubriek Duurtest

De Range Rover Velar is een lastig te plaatsen auto. Hij is net iets duurder dan concurrenten als de Audi Q5, maar heeft de uitstraling van een veel duurdere auto. Wij reden een auto waarvan de vanafprijs ongeveer verdubbeld was naar rond de 140.000 euro. Dus het blijft moeilijk te zeggen waar je precies voor betaalt.

Land Rover heeft op dit moment vier auto's met de Range Rover-badge: de Evoque (€46.000), de Velar (€73.000), de Sport (€93.000) en de Range Rover (€135.000) zonder toevoeging. De Evoque is de kleinste, de Velar en de Sport maken elkaar niet zo veel en de reguliere Range Rover is werkelijk enorm. Maar tussen de Velar en de Sport zit dus wel €20.000. De Velar wordt gepositioneerd als de Avant-Garde Range Rover. In ontwerp is het de meest slicke, met deuren waar de grepen in verdwijnen en een langgerekt lijnenspel zoals je dat van concept cars kent.

Het interieur is relatief krap voor een auto die aan de buitenkant zo enorm oogt. De twee volwassen achterpassagiers konden prima zitten, maar op een lange reis zou een paar centimeter extra prettig zijn. De voorstoelen van onze auto hadden stoelverwarming, stoelkoeling en massage. 'Shotgun' roepen heeft dus echt zijn voordelen bij de Velar.

Fraai scherm en strakke interface

De visuele traktatie gaat verder dan alleen de buitenkant. Van achter het stuur waan je je in de toekomst. Een head-up display op de voorruit, een tft-scherm waar je klokken verwacht met navigatie-informatie of de interface voor je telefoon. In de middenconsole zitten twee schermen onder elkaar. Het bovenste is in het fraai vormgegeven stijltje dat we van Jaguar en Land Rover inmiddels gewend zijn. Maar het onderste is nog indrukwekkender. Het loopt naadloos over in het zwarte plastic van de console en twee knoppen van de verwarming zijn geïntegreerd in het scherm. Hallo toekomst. Verwacht van je toekomstige auto's meer van dit soort materiaal-integratie.


De interface is slick. Met een druk op de draaiknoppen verandert de functie van verwarming naar stoelmassage en weer terug. Door te swipen kun je de info van het bovenste scherm naar het onderste trekken. Zoals ook bij het scherm, dat kantelt na het starten, en de versnellingsknop die omhoog komt, is het meer theater dan functioneel. Maar in een wereld vol steriele apparaten is dat een verfrissende vernieuwing. 


Paar bugs

De kanttekening zit hem in de bugs die we soms tegenkwamen. In 1500 kilometer gebeurden er een paar rare dingen. Op een gegeven moment haperde de bediening van audio op de iPhone. Alleen de telefoon loskoppelen en weer aansluiten hielp. Eén keer dacht hij nog steeds een telefoon te zien die al niet meer aan het draadje hing en als we toch aan het klagen zijn: de graphics van het navigatiesysteem contrasteren in negatieve zin met de superslicke interface. Dazzle en delight komt met een paar gebreken in de Velar.  

Niet zuinig

Wij reden de 300pk sterke dieselmotor met een 8 traps automaat. Met 150 op de cruisecontrol en veel Baustelle waar we met snelheden tussen de 30 en 100 langs konden kwamen we op gemiddeld 9,3 liter per 100 kilometer. Voor een diesel is dat een bedroevend getal. Maar bij snelheden van boven de 120 kost het simpelweg heel veel energie om zoveel massa door de lucht te bewegen. Of in normaal Nederlands: de Velar is te groot om echt zuinig te kunnen zijn. Deze dieselmotor past bij het karakter van de auto, maar ergens zou je willen dat Land Rover toegaf dat 1 op 10 rijden niet meer kan in 2017 en dat Tesla toe zou geven dat de Model X een onooglijk ding is en dat ze de looks van de Velar combineerden met de aandrijving van de Model X. 

Voelt speciaal

Het volstrekt onplaatsbare van de Velar is wat de auto in mijn ogen zo aantrekkelijk maakt. We zijn er onderweg niet één andere tegen gekomen. Elk moment in de auto voelde speciaal. Ja, je zou ook een Audi of BMW kunnen kopen waarvan de interface logischer is, met minder bugs. Maar dan rijd je in een auto die we nooit in een museum terug zullen zien. Minder fantasie, meer customer clinic.

De Velar is een ode aan auto-ontwerp. En laten we hopen dat die paar bugs snel gefixt kunnen worden.

Lees meer autotests door Rutger in de Duurtest