Eerste indruk: solar-fietslampjes van Rydon
Nieuws

Eerste indruk: solar-fietslampjes van Rydon

woensdag 13 augustus 2014 12:33

We testten een toffe Nederlandse gadget: de Rydon Pixio-fietslamp met zonnepaneel, zodat het licht het altijd doet.

Pure frustratie. Een oldskool koplamp met dynamo heb ik allang niet meer want de draadjes waren altijd gebroken. Mijn elastieken lampjes zitten net in je andere jas of zijn leeg als je ze nodig hebt. En dan komt de herfst met zijn politiecontroles op fietsverlichting er weer aan. Het juiste moment voor een eerste indruk van de gloednieuwe Pixio-lampjes van Rydon, die beloven je zorgeloos zichtbaar fietsen.

Zonnepaneel

Rydon Pixio biedt een voor- en achterlicht dat het altijd doet, omdat ze met het zonnepaneel dat bovenop zit altijd voldoende stroom hebben. De lampjes zijn flink groter dan wat je zoal aan fietslampjes kent, maar komt qua formaat eigenlijk in de buurt van een ouderwetse koplamp. Die forse maat komt door de benodigde oppervlakte van het zonnepaneel dat erin zit. Erg is dat niet, want je hoeft ze niet in je zak of tas mee te nemen.

Je maakt zo’n lamp eenmalig aan je fiets vast en laat hem daar achter om er nooit meer naar te hoeven omkijken. Behalve als je door het donker fietst, dan zul je met een knopje het licht aan moet knippen.

Altijd genoeg stroom?

Om voldoende stroom te hebben hoef je niet op te laden, of op te letten. 'Always charged' kopt maker Rydon (spreek uit ‘Ride on’). Waar je met een zonnepaneeltje voor je smartphone ternauwernood voor een uur stroom genereert, zijn de behoeftes bij een led-lampje anders. Volgens Pixio kan je na 5 dagen buiten in de zomer een hele winter door veilig in het donker fietsen. Een eenmaal opgeladen accu geeft 60 uur licht. Reken maar uit hoe vaak dat 'van werk naar huis' is, het zal in alle gevallen langer zijn dan de tijd tot er weer een streep daglicht op het zonnepaneeltje valt.

Maar wat als je fiets thuis in een schuurtje staat en op het werk in de garage? "In de volle zon laadt de accu het meest efficiënt, ongeveer 3 keer zoveel als de verlichting verbruikt," legt Hugo van de Watering van Rydon uit. Dus met een kwartiertje in de zon fietsen kun je de rest van het uur het licht laten branden. Of: ook al staat je fiets in een schuurtje, als je met daglicht heen fietst, ben je voldoende geladen om op de terugweg verlichting te hebben.

En wat als ik mijn fiets parkeer, dan staat of de voorlamp of de achterlamp in de zon? "Nadat je de verlichting op je fiets heb gemonteerd zal de invalshoek van het zonlicht niet altijd ideaal zijn, dan duurt het wat langer voordat hij op volle sterkte is. Door gewoon te fietsen in de zon en je fiets af en toe te parkeren zal het de ene keer gunstiger zijn dan de andere keer. Gewoon blijven gebruiken, hij zal vanzelf weer opladen. Alleen niet te vaak vergeten uit te doen." Nou vraag je wel wat Van de Watering, eraan denken iets niet te vergeten aan een apparaat waar je juist niet aan hoeft te denken...

Mislukte crowdfunding

Een jaar geleden schreven we op Bright.nl over de mislukte crowdfundingactie van Rydon Pixio. De drempel werd op 25 procent na niet gehaald. Toch heeft het afstudeerproject als Industrieel Ontwerper aan de TUDelft, van Hugo van de Watering het alsnog - en als een van de weinigen-  tot een tastbaar product geschopt. Gelukkig maar, want Van de Watering fietst al zes jaar rond met frustraties over fietslampjes.

Vanuit Den Haag is het Jelle van Stegeren (ontwerp) en Koen Ruskamp (techniek) gelukt de lampjes op de markt te krijgen. Mooi, dan kunnen wij nadat we via blogs en crowdfundingsites enthousiast worden, het ook eens daadwerkelijk aanschaffen.

Rydon vindt dat fietsverlichting net zo noodzakelijk is als een stuur en een zadel. Een goede fietslamp moet het op ieder moment doen, het mag geen wegwerpproduct zijn en je moet er niet aan hoeven denken. "De verlichting brandt altijd even hard onafhankelijk van hoe hard je fiets of hoe vol de batterijen zijn en de Rydon is overal te monteren. De montage moet iedereen kunnen en zonder gereedschap uit te voeren zijn."

Ervaringen

Daar doen we nog een schepje bovenop door de handleiding niet te lezen. Ik heb alleen 2 lampjes voor me liggen. Al snel zie je dat er 2 losse onderdelen zijn: een plat stukje plastic dat je los kunt schuiven en een plasticje in de vorm van een halve maan. Die laatste is een passtuk waarmee je de Pixio niet alleen om je fietsframe maar ook om het dunste buisje (<16mm) vast kunt zetten. Het andere onderdeel past precies in de brede tie-wrap, duw het erin en je kun het tandenbandje verschuiven en los maken. Om je stuur of bagagedrager weer vast maken kan gewoon door het bandje weer terug erin te steken.

Mijn exemplaren lieten na over een paar bobbels fietsen hun kopjes een beetje hangen zodat ik vooral mijn eigen wielen verlichtte. Dat was snel verholpen met een paar mannenhanden om de tie wrap een tandje strakker te trekken. Daarna lees ik in de manual dat het plastic gereedschapje om de lampjes los te maken ook gebruikt kan worden als haakje om je lamp strak aan te trekken. Volgende keer toch eerst maar de handleiding (die naar mijn idee nog niet helemaal van Ikea simpelheid is) lezen voor ik aan de slag ga?

De lampjes liet ik "per ongeluk" de hele dag en nacht aan staan. De volgende ochtend was het witte licht uit, het rode scheen volop. "De rode lamp is iets efficiënter dan wit, komt door de kleur van de led," verklaart Van de Watering. "Misschien was hij in de doos aangegaan. Had je de verlichting laten leeglopen voordat je ze een dag liet laden?" Eh nee, want ik heb de handleiding niet gelezen.

Na een goede dag buiten tijdens de afgelopen hittegolf van had ik weer volop licht. Daarna is er ook nog een 6 uur durende hoosbui overheen gegaan (de lampjes leven zelfs nog na een rondje in de wasmachine) en een nacht op het station van Amsterdam. Mocht een onverlaat je lampje van je fiets snijden, dan is de bevestiging om zeep en heeft de dief er als fietslamp ook niets meer aan. De testen van Rydon zelf liegen er niet om. Van de Wetering zelf nam een lampje mee naar de golfbaan en gaf er een flink poeier tegen. Geen hole in one, en ook niet in het lampje. Het licht ging gewoon nog aan.

Conclusie

De conclusie. Lastig voor mij, ik rijd al jaren naar tevredenheid met Reelights aan mijn assen, die door inductie met magneetjes in mijn spaken licht maken. Werkt perfect, behalve dat ze in de weg zitten bij een fietsenrek en iedere maand iemand je overdag aanspreekt dat je licht nog aan is. Van de Watering: "De Reelights heb ik zelf ook uitvoerig getest, een mooi en slim product. Maar de lage montage waardoor je toch een stuk minder goed zichtbaar bent in het verkeer vond ik een nadeel." Punt gemaakt, je hebt ze toch juist om de veiligheid?

De lampjes zijn strak en goed vormgegeven, getuige ook het sneetje in de rubber huls bovenop waardoor je vanuit het zadel kan zien of je voor- en achterlicht echt nog aan zijn. De losse hulsjes zijn zijn in 5 verschillende kleuren te koop, ik ben wel gecharmeerd van de G-Stargrijsbruine. De lampjes hebben net een nerd-factor door het goed zichtbare zonnepaneel. Een lampje is online te koop voor net geen 35 euro per stuk, precies even duur als een bekeuring voor fietsen zonder licht. Niet goedkoop maar geen geld voor bekeuringloos en vooral zorgeloos fietsen.

Een lampje gevoed door een klein zonnepaneeltje, werkt dat wel? Het werkt. Je hoeft niet meer aan nieuwe batterijen / opladen / politiecontroles te denken. Het enige waar je aan moet denken is om ze aan te zetten als het donker is.

Als we Rydon Pixio in de Bright Store opnemen, krijg je 15% korting. Wat vinden jullie, doen?

Ingeborg blogt voor Bright.nl al sinds de start in oktober 2005. Haar specialiteiten zijn architectuur, stedenbouw, design en duurzaamheid.

Reacties

Vind 35 euro per lampje PLUS 8 euro verzendkosten wel erg veel geld voor een lampje dat toch redelijk eenvoudig te stelen is (zeker nu ik in de video heb gezien hoe dat te doen).

 

Het voordeel van het kunnen laten zitten tov de elastieke lampjes is direct ook het nadeel door de grote kans op diefstal. Dat je er na die diefstal niets meer aan hebt dat zal de gemiddelde fietslampendief niet weten.

 

Die elastieken lampjes gaan altijd aan in mijn jaszak en zijn dan weer leeg, tenminste de witte... Dus rij vaak zonder ligt en koop keer of 3 a 4 x per jaar maar weer nieuw setje. Kosten dus na 3 jaar terugverdiend én altijd licht. Maar ja, moet ie niet gestolen worden :-), en dat in de stad. €35-15% okay, verzendkosten afschaffen :-)!

 

Nieuwsbrief