Eerste indruk: Subaru BRZ

Eerste indruk: Subaru BRZ

31-10-2012 11:07 Laatste update: 28-04-2018 15:05

Subaru zakte de afgelopen jaren langzaam in de vergetelheid. De BRZ brengt de cult weer tot leven.

Subaru maakte furore met de rallywagens die zowel op het parcours als in de showroom goed presteerden. Voor een derde van een Porsche 911 kocht je een auto waarop je op de gemiddelde B-weg de Duitser achter je liet. Maar Subaru's rallyauto voor de openbare weg, de WRX, werd steeds tammer, nooit minder lelijk en uiteindelijk ingehaald door de tijd. Kenners zien in Subaru nog steeds het merk dat met een paar eigenzinnige keuzes bijzondere auto's maakt. Maar voor mainstream succes is dat niet genoeg. De slogan op de autoshow in Parijs zei het allemaal: "Pour ceux qui savent." Voor hen die het weten.

Als Subaru-liefhebber sinds mijn puberjaren ging mijn hart dan ook een stuk sneller slaan toen de BRZ op de markt kwam, een samen met Toyota ontwikkelde sportauto. 200 pk, boxermotor en achterwielaandrijving. Dit weekend mocht ik er mee rijden en het was (ondanks mijn koorts en maagklachten) een revelatie.

Ik had alle reviews over de BRZ en de Toyota broer GT86 al verslonden. Iedereen was lyrisch over de auto, alleen kwam her en der de vraag of 200 pk niet te weinig is.

Als we de BRZ weer mogen vergelijken met de benchmark voor sportauto's, de 911, dan maakt de BRZ op papier geen schijn van kans. Acceleratie naar 100 km/u kost twee tot drie seconden meer en zijn topsnelheid komt niet in de buurt. Dat mag je ook niet verwachten van een auto die een derde kost, maar is het dan nog wel leuk? Wat mij betreft is de BRZ nog leuker. Waar een 911 je frustreert dat de weg te smal is, andere auto's te langzaam en de maximumsnelheid te laag, geeft de BRZ je meer lol bij lagere snelheden. Dat ligt aan een aantal zaken. De 911 is een sportauto die je dagelijks kunt gebruiken. Die is behalve snel ook comfortabel. De BRZ doet meer compromissen aan comfort. Je krijgt daardoor meer mee van de ondergrond en voelt wat de wielen precies aan het doen zijn. Leuk voor jou, minder leuk voor degene die naast je zit. Niet grappig meer als je er mee naar Zuid-Frankrijk wilt en er geen autoliefhebber op de bijrijdersstoel zit.

Het allerbelangrijkste zijn die smalle bandjes. Waar de 911 ontzettend brede sloffen heeft voor zoveel mogelijk grip, heeft de BRZ bewust smalle banden. Hetzelfde type als een Toyota Prius. Dat betekent dat je in een bocht eerder een beetje wielspin hebt of zelfs een voorzichtige drift begint. Met een 911 heb je daar een hele wijde bocht voor nodig of stalen ballen. Met de BRZ overkomt het je gewoon en leer je bij relatief lage snelheden hoe de auto reageert als je op snelheid een bocht neemt.

Daarmee heeft Subaru, samen met Toyota dan, wederom een auto gemaakt die werkt voor 'zij die weten'. Ik vind het een meesterwerk.Een Cockpit video met de BRZ in de hoofdrol volgt spoedig.