Eerste indruk: Super Mario Run voor iOS wordt een hit
Eerste Indruk

Eerste indruk: Super Mario Run voor iOS wordt een hit

donderdag 15 december 2016 20:30

Nintendo heeft Super Mario Run uitgebracht voor iPhone en iPad. We speelden de game alvast en weten zeker: Nintendo heeft weer een mobiele hit te pakken.

Het heeft lang geduurd voordat Nintendo zijn populaire games naar mobiele apparaten heeft gebracht. Het Japanse bedrijf was koppig en wilde zijn exclusieve en wereldberoemde personages en spellen lang alleen voor zijn eigen apparaten houden. Enerzijds door trots, anderzijds om de verkoop van de eigen spelcomputers te stuwen. Maar met de terugloop van de populariteit van de portable spelcomputers en het uitblijvende succes van de Wii U moest Nintendo wel. Pok√©mon GO was een eerste aanzet en het was direct een monsterhit. Super Mario Run, nu te downloaden voor iPhone en iPad, zal niet hetzelfde bewerkstelligen, maar puur als game is het tweede mobiele spel van Nintendo veel leuker en interessanter. 

Best lastig

De gameplay van Super Mario Run wegzetten als 'de zoveelste endless runner in een Super Mario-jasje' is te weinig eer voor de game. Toegegeven, de game houdt veel rekening met nieuwkomers, maar ook voor doorgewinterde spelers valt er genoeg uitdaging te vinden. Zo rent de koddige loodgieter uit zichzelf en springt hij zelfs automatisch over vijanden heen. Maar al snel, zelfs al in wereld 1, neemt de moeilijkheidsgraad toe, worden de ravijnen gevaarlijker en maken rondzwevende vuurbollen je het nog best lastig. Niet perse voor de Super Mario fan van het eerste uur, maar die heeft genoeg andere onderdelen om zijn gamehonger te stillen. 

Aaibaar

In basis is het zaak het einde van het level te halen, en onderweg zoveel mogelijk muntjes te scoren. Maar er zijn altijd meerdere routes die je kunt pakken, muursprongen te maken, en speciale paarse munten te scoren. Heb je alle paarse muntjes in een level verzameld, dan verdien je te tickets. Die tickets zijn in te zetten om te 'racen'. Dan neem je het op tegen een andere, al dan niet door de computergestuurde speler binnen een bepaald level en is het zaak het beter te doen dan je tegenstander. Lukt dat, dan verdien je Toads en deze aaibare hulpjes helpen jou om het koninkrijk, dat door aartsrivaal Bowser tot puin is gewalst, weer op te bouwen. Super Mario Run kent dus ook een mini-sim onderdeel waar je je eigen koninkrijk mag opbouwen en verfraaien met bloemen, sterren en huisjes. 

Voor iedereen

De echte uitdaging zit hem in het perfectioneren van je runs. Na het behalen van alle paarse munten de eerste keer, kun je de levels namelijk nog twee keer proberen om weer vijf andere gekleurde speciale munten te pakken. En die laten zich steeds lastiger pakker. Ook veranderen de levels bij een hogere moeilijkheidsgraad subtiel. Neem daarbij de dagelijkse mini-games en cadeautjes die zich aandienen, en je bent wel even zoet.

Het knappe is bovendien dat Super Mario Run oogt en speelt als een volwaardige Super Mario platform-game. De kleuren spatten van het scherm, de muziek en de geluidjes zijn uit duizenden herkenbaar. De hele game is te spelen met een enkele vinger, bij voorkeur je duim, zodat echt iedereen hier mee aan de slag kan.

Gratis trial, daarna 9,95 euro

Super Mario Run is als trial-versie gratis. Je mag de tutorial spelen plus drie levels van de eerste wereld. Wil je toegang tot alle werelden, levels, spelmodi en minigames, dan betaal je € 9,95. Op een later moment verschijnt het spel ook voor Android.

Lees hier meer game-reviews

Jan Meijroos is een van de meest ervaren game-journalisten van Nederland. Bij Bright neemt hij uiteraard de games voor zijn rekening maar blogt ook voor Bright Kids.

Nieuwsbrief