Eerste indruk: Trunkster, de koffer zonder rits en mét gps

Eerste indruk: Trunkster, de koffer zonder rits en mét gps

21-08-2016 09:13 Laatste update: 27-04-2018 04:01

'Het is tijd om reizen weer aangenaam te maken', aldus de twee bedenkers van Trunkster. Is het hen gelukt om de ideale koffer te maken?

Gaston Blanchet en Jesse Potash plaatsen twee jaar geleden hun concept op Kickstarter: de Trunkster, een strak vormgegeven koffer zonder rits en met gps-module. Met een aantrekkelijke video haalde de twee Amerikanen ruim een miljoen euro op. Aan hen de taak om meer dan drieduizend koffers te bouwen en leveren.

Die taak was moeilijk dan ze aanvankelijk dachten. Want zoals vaker bij Kickstarter-projecten kwamen Gaston en Jesse allerlei obstakels tegen. Zo bestelde hun Chinese fabrikant de verkeerde onderdelen en moest het slot hals over kop worden aangepast, omdat ze vergeten waren dat de Amerikaanse douane zelfstandig sloten moet kunnen openmaken.

Al die obstakels zorgde ervoor dat de Trunkster een jaar later dan verwacht op de deurmat viel: augustus 2016 in plaats van 2015. Wat biedt deze Kickstarter-koffer (wij hebben de carry-on-versie) van 265 euro ten opzichte van het gros van alle andere koffers?

Een koffer met een rolluik

De belangrijkste eigenschap van de koffer is het ontbreken van een ritssluiting. Die zijn namelijk niet alleen lelijk, maar ook onveilig. Gaston en Jesse kozen voor een rolluik die je in één keer naar beneden kunt trekken. Doe het niet als de koffer op zijn wielen staat, anders valt alles eruit. Het is de bedoeling dat je hem eerst op zijn rug legt.

Het rolluik is bijzonder fijn in gebruik: het werkt snel en simpel, en ziet er ook nog eens fraai uit. Je vergrendelt het rolluik met een schuifje aan de bovenkant, waar ook nog een hangslot in past. De binnenkant van de Trunkster is één open ruimte en biedt ruimte voor 43 liter. Handig als je met packing cubes werkt, maar het ziet er op het eerste gezicht wel een beetje kaal uit.

Het design van de koffer is strak. Gaston en Jesse hebben gekozen voor mat plastic om het gewicht te verlagen naar iets meer dan drie kilo - dat nog steeds aan de hoge kant is. De binnenkant heb je twee aluminium staven voor de stevigheid van de koffer en aan de buitenkant zijn rubberen randen aangebracht tegen vallen en stoten. Eén nadeel: daardoor glijdt de Trunkster niet zo soepel op de ijzeren tafels van de douane.

Een fijn onderdeel van Trunkster is het uitschuifbare handvat, dat even breed is als de koffer. Daarmee manoeuvreer je de Trunkster gemakkelijk tijdens het rijden. Door de knop op het handvat in te drukken zet je hem op verschillende hoogten, en het handvat is ook in zijn geheel in de koffer te klikken - je ziet hem dan nog nauwelijks. Aan de zijkant van de Trunkster is ook nog een handvat te vinden, waarmee je de koffer schuin draagt.

Karige wieltjes

Gaston en Jesse beloofden twee jaar geleden dat de Trunkster wielen voor 'alle terreinen' zou krijgen. Grote stevige wieltjes die overal goed rollen, of je nu op het vliegveld, over straat of in een hotel met overal tapijt loopt. Dat is helaas niet gelukt. Het team van Trunkster heeft zijn oorspronkelijke plan voor de wieltjes opzij gegooid en gekozen voor vier generieke en relatief kleine wieltjes.

Gelukkig rijden ze oké, zelfs op straat of vloerkleden. Het enige nadeel is dat ze luid klinken. Het herkenbare rolkoffergeluidje - kedoek, kedoek, kedoek - dat je hoort op vliegvelden, klinkt bij de Trunkster als een kudde stieren met bellen om hun nek. Of in ieder geval iets dat daarop lijkt. De koffer maakt echt bijzonder veel herrie, waarschijnlijk omdat Gaston en Jesse bij het ontwerp niet over schokdempers hebben nagedacht.

Technologische snufjes

De Trunkster is voorzien van drie technologische snufjes: een ingebouwde weegschaal, gps-tracker en een oplader. De weegschaal is in het handvat aan de bovenkant geïntegreerd. Je tilt de koffer op, drukt op de powerknop en hij begint met wegen. Op het blauwe schermpje zie je hoeveel kilo je meeneemt: handig als je met goedkope prijsvechters reist. Zij letten daar streng op.

De gps-module wordt voor een meerprijs van 35 euro geleverd. Het apparaatje is gemaakt door Luglogic en lijkt op een dunne hockeypuck die je aan de binnenkant van de Trunkster vast kunt maken. Met de module kun je via de Trunkster-app zien waar je koffer op dat moment is. Met een volle accu gaat de gps-module ongeveer vijftien dagen mee. Het addertje onder het gras: na het eerste jaar zit je vast aan een abonnement van 25 euro per jaar.

Het beste technische snufje van de Trunkster is de ingebouwde accu. Hij is niet echt ingebouwd: aan de bovenkant van de binnenkant is een ritssluiting te vinden waar de accu in een soort elastieken houder is gestopt. Zo kun je hem vervangen en kun je de douane laten zien dat je geen bom bij je hebt. De door Asus gemaakte accu heeft een inhoud van 10400 mAh, genoeg om je smartphone zo'n 4 keer opnieuw op te laden. Dat doe je door de lader in één van de twee usb-poorten aan de bovenkant te steken.

Is hij 265 euro waard?

Het grote gevaar van Kickstarter-producten is dat het idee geweldig is, maar de uitvoering ondermaats. Het gebeurt bij talloze projecten, waarbij de bedenkers alleen hebben nagedacht over wat ze willen - en niet of het ook daadwerkelijk uit te voeren is. Bij Trunkster zie je dit probleem ook: de wieltjes (klein en luidruchtig) en gebruikte materialen (te veel plastic) laten te wensen over, nadat Gaston en Jesse hoge verwachtingen hadden geschept.

Maar ondanks die twee punten van kritiek is de Trunkster een stijlvolle koffer met enkele hele handige functies. Een bijzonder goede carry-on voor een weekendje weg of een korte zakentrip. De relatief hoge prijs van 265 euro (exclusief 88 euro verzendkosten) zal veel mensen afschrikken, maar als je Trunkster hebt gebruikt wil je nooit meer een koffer zonder rolluik.

Lees ook onze top 5 slimme koffers