Eerste indruk: VR-schilder-app PaintLab
Eerste Indruk

Eerste indruk: VR-schilder-app PaintLab

zondag 01 mei 2016 19:29

Als eerste mocht Bram de Nederlandse VR-app PaintLab testen. Hij vond ’m waanzinnig, maar er valt nog genoeg te pionieren.

Nooit van mijn leven had ik gedacht dat ik graag 3D-kunst wilde maken om er daarna zelf in plaats te nemen om vervolgens onder indruk te zijn van mijn eigen kunnen. Nooit. Maar bij sommige dingen weet je pas dat je het wilt op het moment dat je weet dat het bestaat. Dat was in het kort mijn ervaring bij het spelen met de VR-app PaintLab. Deze Nederlandse productie voor de VR-bril HTC Vive, die sinds vrijdag gratis te downloaden is via Steam.

Getekende objecten vastpakken

Er zijn al meerdere teken- en schilderapps voor VR-brillen, waarvan Tilt Brush van Google de bekendste is. De app ging viral met de creaties van de bekende Disney-animator Glen Keane (van Belle en het Beest en De Kleine Zeemeermin). Facebook liet op zijn ontwikkelaarsconferentie ook beelden zien van een tekenmogelijkheden met de Oculus, met multiplayermodus en selfiestick. Niet de minste tegenspelers voor de twee Nederlandse ontwikkelaars.

Daar zet PaintLab een paar bijzonderheden tegenover. Meest in het oog springend is dat je zojuist getekende objecten kunt vastpakken, verplaatsen, vergroten en verkleinen. Zo kan je een stoel maken en deze tot kabouterstoel verkleinen of tot reuzenstoel vergroten. Dit werkt erg natuurlijk. Dit maakt het mogelijk dat je in VR kan schilderen op een stoel en niet per se door een ruimte hoeft te lopen. De besturing is sowieso super makkelijk. Met je rechtercontroller schilder je en je linker is een soort van schilderspalet waar je kleur en penseel selecteert.

Verder is er een nachtmodus en een graffiti-spuitbus. Op dit moment wordt er gewerkt aan het zelf importeren van 3D-objecten, zodat je je eigen kast van een kleurtje kan voorzien. Deze kan je dan ook weer exporteren en bijvoorbeeld naar een 3D-printer sturen. Ook komt snel de multiplayermodus en ondersteuning voor de Gear VR.

Wel zal dit waarschijnlijk hetzelfde gaan als bij andere populaire appcategorieën: als één partij een toffe nieuwe feature toevoegt, dan hebben de andere apps dat ook in hun volgende update.

Paint voor VR

Nadat ik de waanzin en de verbazing een beetje voorbij was (het is echt te gek), ging ik verder met een poging om iets wezenlijks te tekenen. Ik was bij een andere opdrachtgever van me, BNR Nieuwsradio, dus probeerde ik het BNR-logo na te maken. Dat is niets meer dan een gele microfoon met de letters BNR erop.

Aan de ene kant was ik verrast hoe makkelijk het ging. Het oppakken en bijtekenen, vergroten en verkleinen was kinderspel. Maar aan de andere kant, terugkijkend op mijn creatie, zit het nog wel ver af van een mooi realistisch model. Het voelt een beetje als mijn enthousiasme toen ik Word Art en Microsoft Paint ontdekte. Het is helemaal te gek, maar je voelt dat er nog een veld aan mogelijkheden openligt.

Conclusie

Al zitten we nog in de Paint-fase van VR-schilderen, deze app triggerde me enorm om meer te oefenen, beter te worden en voor een hele hele lange tijd in de VR-wereld te blijven. De HTC Vive haperde niet waardoor je zonder misselijkheid aan het schilderen blijft.

Nog even los van het kostenplaatje (de app is gratis, maar voor een goede computer en de Vive ben je snel 2500 euro kwijt) zijn nog een hoop stappen te maken voor virtueel schilderen. Maar met een hele dikke vette virtuele penseelstreek is de kop er meer dan af.

Bram is begonnen bij Bright maar inmiddels werkzaam voor RTL Nieuws. Gelukkig blogt hij nog regelmatig voor ons.

Nieuwsbrief