Zo wordt VR nog indrukwekkender met 3D-audio

Zo wordt VR nog indrukwekkender met 3D-audio

12-10-2016 18:04 Laatste update: 27-04-2018 02:28

Job Strijker

De focus is bij virtual reality op het beeld, maar geluid kan de VR-ervaring nog indrukwekkender maken. We kregen een demo van een nieuwe 3D-audiotechniek.

Fabrikant Sennheiser wil de audio-ervaring voor VR verbeteren met zijn AMBEO-programma gericht op het ontwikkelen van 3D-geluid. De meeste VR-toepassingen maken nog gebruik van stereo-geluid. Het maakt niet uit welke kant je opkijkt, het geluid blijft onveranderd. Bij 3D-geluid wordt er rekening gehouden met welke kant je opkijkt.

Zo heeft Sennheiser een VR-demo waarin een vrouw de piano bespeelt. Wanneer je naar de piano kijkt, komt het geluid recht van voren. Maar wanneer je je 180 graden omdraait, komt het geluid ineens van achter. De VR-bril ziet en herkent de hoofdbewegingen van de drager en past het geluid daarop aan. Zo hoor je op het juiste moment in VR geluid uit een bepaalde hoek. "AMBEO is voor ons de natuurlijke stap na stereo, zoals stereo dat was na mono", zegt Andreas Sennheiser, ceo van Sennheiser tegen Bright (bekijk een korte video onderaan dit artikel).

De kracht van 3D-geluid zit in de software: het geluid moet aan het beeld gekoppeld worden. Voor het opnemen van geluid heeft Sennheiser al een oplossing: de AMBEO-microfoon. Bij de demo die we onlangs kregen merkten we dat het 3D-geluid echt wat toevoegt aan de VR-ervaring. Het voelt net iets natuurlijker dan stereo-geluid.

Complex om te produceren

Het slechte nieuws is dat het toepassen van 3D-geluid nog niet zo simpel is. Je kunt namelijk de 3D-microfoon niet gewoon in je 360-graden-camera pluggen. De technologie is nog in ontwikkeling. Het zal dus nog wel even duren voordat we vaker VR-toepassingen met goed 3D-geluid zullen tegenkomen. 

Meer over VR:

Playstation VR: wachten op het vuurwerk

Nederlandse studio wereldspeler op VR-gebied

Stem op de genomineerden van onze eerste Bright VR Awards