Elektrische mountainbike

Elektrische mountainbike

donderdag 10 februari 2011 10:45

Elektrische fietsen zien er meestal nogal suf uit. Grace niet. Grace is geen e-bike maar een e-motorbike.


Daar stond ie, in de tijdelijke expositieruimte in Keulen van de winkel Magazin (lijkt nog het meest op een Hema). Grace is volgens eigen zeggen 's werelds eerste elektrische fiets die legaal op straat mag. Het exemplaar in Keulen had een kentekenplaatje, wat behoorlijk op viel bij de verder strakke looks en sobere kleuren van e-bike Grace.

De topsnelheid (45 km/u) en actieradius (max 50 km) van Grace zijn pas interessant nadat je weet of het ding überhaupt betaalbaar is. De aanschaf ligt tussen de 3999 en 4200 euro, wat nogal een grote stap is als je van een gewone fiets wilt overstappen. Wie op zoek is naar een elektrische fiets met sportieve look is bij Grace aan het juiste adres. Met het mountainbikeframe rij je niet alleen vliegensvlug op de weg, maar kun je zoals in het filmpje hieronder te zien is ook offroad gaan.

De verkoop via Magazin (dochter van Manufactum) geeft aan dat het om grotere partijen gaat. Grace mikt dus op massa in plaats van niche, ondanks de prijs. Benieuwd wanneer we de eerste in Nederland zien rijden.

Ingeborg blogt als freelancer voor Bright.nl sinds de start in oktober 2005. Zij schrijft over haar eigen vakgebied - architectuur en stedenbouw - maar heeft zich ook bekwaamd in design en duurzaamheid.

Reacties

Topsnelheid van 45 km/u is leuk, maar niet in NL. Want je moet dan een motorhelm dragen. En dat is niet zo leuk op een mountainbike. Zeker niet als je jezelf toch nog een beetje in het zweet weet te werken!

 

Er zijn open motorhelmen maar ik zie je punt, het is niet heel comfortabel. In belgië en duitsland moet je dan volgens mij een spiegel op je fiets zetten :) leuke regeltjes...

 

uhh, coole fiets. ben niet zeker van het koplampje. is mij iets te vierkant samen met de rest.

ennnuhh, op hun site staat een hele andere prijs. meer richting de €8000,-

is dit met subsidie, ik bedoel op elektrische auto's kan het ook (of die zo schoon zijn is een ander verhaal) dus waarom niet op dit soort fietsen.

 

Subsidie op zo'n fiets zou echt belachelijk zijn.. Zonder elektromotor is natuurlijk schoner, aangezien je dan geen elektra verbruikt. Men moet is ophouden met alles elektrisch te maken onder het motto "schoon" terwijl het in principe geen elektra nodig heeft. Is dus alleen maar extra "vervuilend" doordat er door dit soort uitvindingen alleen maar meer energie moet worden opgewekt..

 

Juist. +1

 

Ook helemaal mee eens, ik kan net zo goed roepen dat mijn wasmachine juist goed voor het milieu is want elektrisch..

Sowieso kleren van de keizer fenomeen want fietsen zonder te hoeven fietsen bestaat al sinds de eerste brommer/motor/solex..

 

laadt hij de accu ook op bij het remmen/downhillen? Of "gooit" hij deze energie gewoon weg?

 

Elektrische fietsen voor dikke Amerikanen
Oooooooooooonziiiiiin

 

En nog leeeelijk ook

 

45 km per uur is te gek! Jammer van de minimale actieradius. Dat betekend elke avond opladen. Ik denk niet dat dit binnen het buget van het fietsplan valt. ;)

 

Je laad hem op door te trappen, en als je geen "gas" geeft. Bijvoorbeeld als je uitbolt zegmaar, dan laad hij de batterij op?
Als ze zo slim zijn tenminste.

 

Het is een lood zwaar ding dus trappen zonder accu wordt geen pretje

 

Nou niet bepaald een mountainbike frame, maar wellicht zijn er weer consumtiepioniers die hier hun centjes aan willen spenderen. Ik zou mijn geld liever investeren in een kek cabonfietsje met full suspension om de Ardennen te terroriseren.

 

mensen die overstappen van een auto naar een fiets elektrisch of niet is sowieso schoner.

even een vergelijking:

auto weegt ca 1000kg om zo'n 80kg te vervoeren.

een fiets weegt in het slechtste geval 25/30 kg (met accu) om 80 kg te verplaatsen.

lijkt me een eenvoudig rekensommetje.

sorry, ik heb overburen die hebben niet eens een fiets en doen werkelijk alles met de auto (afzonderlijk)
misschien een beetje gefrustreerd ;-)