Facebook Want-knop is voor sommigen een Collect-knop

Facebook Want-knop is voor sommigen een Collect-knop

15-10-2012 08:41 Laatste update: 28-04-2018 15:36

Facebook heeft ons verdeeld in drie testgroepen om te zien of Want, Collect of Like het beste werkt.

Vorige week schreven we dat Facebook aan een button werkt waarmee je aangeeft dat je een object wil hebben, de 'Want'-knop. De eerste test is op zeven Facebook-pagina, waaronder die van Victoria's Secret en Fab.com. Met een druk op deze knop plaats je een product op je verlanglijstje op Facebook.

Heb je hem nog niet gezien? Dan kan kloppen. Toen Laura Stampler van BusinessInsider.com deze knop wilde testen, kwam zij erachter dat ze geen 'Want'-knop had, maar in plaats daarvan een 'Collect'-knop. Stampler was onaangenaam verrast. "Collect? I didn't want to collect, I wanted to want!" Een woordvoerder van Facebook vertelde haar dat ze dan blijkbaar in de 'Collect'-groep hoort.

Facebook heeft dus meerdere testgroepen gemaakt om te kijken welke knop het beste werkt. Naast Want en Collect is er ook nog de traditionele Like-knop. Alle drie de knoppen doen precies hetzelfde, zegt de woordvoerder, al lijkt de knop Collect in Stamplers voorbeeld iets meer mogelijkheden te geven.

De knop is alleen zichtbaar als de webshop dit bij een afbeelding toestaat door een groen boodschappentasje toe te voegen. Of een van de buttons überhaupt uit de testperiode komt en in gebruik genomen wordt, wil Facebook niet zeggen.

Hier in Nederland hoeven we ons niet druk te maken over het verschil bij de knoppen: wij doen helemaal niet mee aan de test. Op geen van de pagina's is welke knop dan ook te ontdekken. Voorlopig hebben wij dus niks te willen, leuk te vinden of te verzamelen.