Fietsen als de wind

Fietsen als de wind

dinsdag 04 mei 2010 11:32

Het Nederlandse Vanhulsteijn maakt een snelle en comfortabele fiets. De Cyclone is een headturner.


Het lijkt een kruising tussen de Van Moof en de hoge bi van je overgrootvader, waarop je met een enorm voorwiel rondfietste. De Cyclone van Vanhulsteijn Bicycles zal met zijn frame zonder achtervork vele hoofden doen omdraaien. Dit model van 2700 euro heeft drie versnellingen en houten handgrepen maar kan in vele kleuren en maten geleverd worden.

'Elke fiets wordt met zorg in onze eigen werkplaats gebouwd waar wij uitdagende vormgeving met specifieke wensen kunnen combineren,' zegt Herman van Hulsteijn. De jongste creatie, de Cyclone, werd tijdens de Salone del Mobile in Milaan gepresenteerd, waarna de Vanhulsteijn crew de terugreis naar Arnhem per fiets heeft afgelegd. En dat wilden ze al voor de IJslandse aswolk roet in het eten van vele beursgangers gooide.

Ingeborg blogt als freelancer voor Bright.nl sinds de start in oktober 2005. Zij schrijft over haar eigen vakgebied - architectuur en stedenbouw - maar heeft zich ook bekwaamd in design en duurzaamheid.

Reacties

Heej die heb ik een paar weken geleden in het oranje gezien op Arnhem CS. Erg vette fiets!

 

Dat was mijn zoon met zijn oranje fiets.
Ik vind beiden super en ook de maker van deze fiets.
Hij rijdt zonder te veel moeite heel Nederland zo langzamerhand door.

 

Maar volgens mij krijg je hier wel een heel vieze rug van

 

Haha, dat wilde ook zeggen! Maar tijdens 'n mooie zomerdag zou ik hier best graag op willen fietsen....

 

idd, optisch wel geining, maar praktisch?

 

geinig

 

Is er al getest hoeveel kg het zadel kan dragen? En als je over een drempel rij dat het gewicht maal 1,5 word?

 

wat een koele fiets. nu nog een bagage rekje voorop en hij is af

 

Jammer dat het zadel er zo conventioneel op geschroefd is. Het zou mooier zijn wanneer de opgaande stang geleidelijk overging in de punt van de zadel en uitwaaiert tot zadel.
Is dit ook zo'n gare fiets voor die onnozelaars die het leuk vinden om zonder remmen aan het verkeer deel te nemen? Want ik zie zo snel geen remmen.

 

Het lijkt erop dat vrouwelijke fietsers nu ook met hun been over de achterkant moeten zwaaien om op te stappen. Of komt er ook een damesmodelletje met een lagere stang?

 

Kunnen ze het niet zo maken dat de bovenste buis op en neer gaat?
Dan hoef ik niet te trappen.

 

Ja, dat lijk me heeeeerlijk zo op en neer op en neer op en meer, jah.
Ik zie ook geen remmen of heeft die fiets een terugtrap rem?

 

Het mooie aan een diamantframe is dat deze vorm en funktie al zolang deze bestaat perfect verenigd. Zoals je op straat kan zien zijn er weinig ontwerpers die daarvan af hoeven te stappen. Het enige waarop een ontwerper kan variëren is op comfort en op stijl (zoals bij dit gedrocht) niet op funktie.

 

Mooie fiets maar wat een lelijke emo-troel hebben ze er bij gezet. Jammer.

 

ik dacht in eerste instantie dat het een junk was die er mee vandoor ging ;)

 

Wat is er met haar gezicht gebeurt? Het lijkt wel het uitgesmeerde gezicht van een clown.

 

€ 2700,- voor een fiets zonder bagagedrager en standaard is best wel veel. En hoe moet je op- en afstappen met een rok aan?

 

Anja, heb je een schaar in huis? Simpel, een gat aan de voor en achterkant van je rok en voila.

 

Het is een mooie fiets maar 2700 EURO dat is overdreven het is gewoon staal op een speciale manier aan elkaar gelast dus waar zit die 2700 euro?

 

Vanhulsteijn heeft in Milaan iedereen verbaasd en verblijdt met dit product, ik denk dat voor een dergelijke handgemaakte fiets de prijs meer dan redelijk is. Ik neem aan dat er wat "mensen zonder ervaring als product-designer" zich afvragen waardoor de prijs zo hoog is, de mensen met wat kennis zullen dit een meer dan schappelijk bedrag vinden.

Voor nu is vooral het eikpunt; wat doet deze fiets met mensen? Ik heb vernomen dat ze in Berlijn (Design Week) ook opduiken, begin juni. Weer een wereldstad, laten we kijken hoe er daar op gereageerd wordt. Tot nu toe steun ik ze; eindelijk een frisse wind in het Hollandse Fietsenland!

 

Met Sturmey Archer naaf, ja ja deze mensen hebben verstand van goede onderdelen.

 

Grappig idee - al zie ik er het nut er niet van in. Het zadel veert misschien prettig, maar voor de rest ? 't Ziet er wel apart uit en is zo te lezen degelijk uitgevoerd. Jammer dat ze van letters en logo's ontwerpen minder verstand hebben. Wellicht door een meetkundige techneut bedacht...

 

Al 'ns <a href="http://vimeo.com/6255436">deze fiets</a> gezien? Geniaal ontwerp! ^_^
<cite>(let o.a. op de aandrijfas en het slot-stuur)</cite>

 
afbeelding van Ingeborg van Lieshout
Ja hoor, die lieten we in Bright 31 met een interview erbij zien.
 

Haha Dat is net die ene Bright die ik niet in mn collectie heb,.. ^_^

 
afbeelding van Ingeborg van Lieshout
Jaja, dat houden we allemaal bij en daarom noem ik dat nummer :-p
 

"Met Sturmey Archer naaf, ja ja deze mensen hebben verstand van goede onderdelen."

De afmontage ziet er in ieder geval beter uit dan van die Van Moof. Grappig frame, maar dan zulke troep erop schroeven... Eens een proefritje gemaakt en zelden zoveel wielspeling gevoeld.

 

@ bezoekert. Duhh, wat dacht je van terugtraprem

 

Wat is een terugtraprem? Trapt die terug?

 

Dit is nu een echt spraakmakend ontwerp! Terug gefietst vanuit Milaan? Dan zit het met de degelijkheid wel goed. Ben benieuwd hoe die rit is gegaan.