Game van de week: Portal 2

Game van de week: Portal 2

26-04-2011 14:23 Laatste update: 29-04-2018 00:23

Het meest geliefde afstudeerproject van 2007 heeft een vervolg. Portal 2 is groter, gevarieerder en grappiger.

De eerste Portal was de grote verrassing van 2007. Spelers moesten met behulp van een geweer dat twee portalen schiet - waarvan de een naar de ander leidt - kamers zien te doorkruizen. Niet overal kon echter een portaal geplaatst worden en dankzij knoppen, lasers en andere objecten was elke kamer een puzzel die je dwong anders tegen de werkelijkheid aan te kijken. Ondertussen werden spelers verbaal gekastijd door de overzienende AI GLaDOS.

Het origineel werkte als een drie-urige game, maar de angst was dat het snel zou vervelen wanneer het spel opgerekt zou worden naar vijf keer die speelduur. Een gevaar dat Portal 2 voorkomt met twee toevoegingen: een verhaal dat je af en toe buiten de Portal-ruimten voert en de nodige nieuwe spelobjecten. Zo maak je nu gebruik van lichtbruggen, verf die effect heeft op je spring-, ren- en schietvaardigheid, en anti-zwaartekrachtstralen. Al deze nieuwe elementen manipuleer je met je portaalgeweer.

Het denigrerende monoloog van GLaDOS is net zo prominent aanwezig in deze opvolger, wederom te danken aan de schrijfkunsten van Erik Wolpaw. Ze daagt je uit, provoceert je en probeert je in de put te praten, maar geeft nooit het gevoel een vijand te zijn. Er hangt een haat-liefde verhouding tussen GLaDOS en hoofdpersonage Chell die tot zijn muzikale hoogtepunt komt aan het einde van het spel, net als bij Portal 1.

De nieuwe co-operatieve campagne is minder verhaalgedreven dan zijn singleplayer-aanhanger, maar introduceert puzzels die alleen met twee spelers mogelijk zijn door de toevoeging van een extra set portalen om te gebruiken. Een centrale hub van waaruit je terug kunt gaan naar eerdere levels maakt het ook een stuk makkelijker om met een ander eens dat ene leuke segment te herspelen.

Beide campagnes zijn los van elkaar te spelen, hoewel de singleplayer verhaaltechnisch de co-op modus opvolgt. Dat wil zeggen: de opmerkingen van GLaDOS hinten naar haar gemoedsstand na haar strijd met Chell, maar dit is subtiel genoeg gedaan om ervoor te zorgen dat je niet het gevoel te hebben uit de loop te liggen als je deze nog niet gespeeld hebt. De toevoeging van Steam in de Playstation 3-versie van Portal 2 zorgt ervoor dat PC, Mac en Playstation 3-spelers allemaal met elkaar kunnen spelen. Alleen op de Xbox 360 ben je nog aangewezen op mede-platformbezitters.

Portal 2 lost het grootste probleem van zijn voorganger, de korte speelduur, perfect op. Valve toont aan dat hier meer bij komt kijken dan het oprekken van een al bekend concept en voert dit ook glansrijk uit.

Platform: PC, Playstation 3, Xbox 360
Prijs: € 60