Game van de week: XCOM Enemy Unknown

Game van de week: XCOM Enemy Unknown

01-11-2012 15:16 Laatste update: 28-04-2018 15:05

Call of Duty vanuit de strategiestoel?

Tussen de vele schietspellen die de laatste jaren de gameswereld in hun greep houden, is XCOM een vreemde eend in de bijt. Het spel heeft net als veel andere titels zwaargewapende soldaten die een aanvallend alienras te lijf gaan, maar pakt de executie hiervan totaal anders aan. Ditmaal ben je niet een soldaat die vanuit de eerste persoon ten strijde trekt, maar een commandant die een team stap voor stap begeleidt.

XCOM wordt beurtelings gespeeld. Je hebt een groep soldaten, die iedere beurt twee handelingen mogen uitvoeren. Je kunt deze handelingen gebruiken om je soldaat van schuilplaats naar schuilplaats te bewegen, of om een schot op de vijand te lossen. Hebben al je personages iets gedaan, dan zijn je tegenstanders aan de beurt om hetzelfde te doen. Wat hierdoor ontstaat is een diepgaand strategisch spel dat soms bijna als schaken aanvoelt. Zet je een personage op de verkeerde plek, dan kan hij in een volgende beurt makkelijk geflankeerd worden. In zo'n situatie is XCOM ongenadig: de kans dat je een direct salvo van een aliengeweer overleeft is nihiel. En een soldaat die het leven laat komt in een volgende missie niet meer terug.

Tussen de levels door bouw je een ondergrondse legerbasis uit en maak je keuzes. Jij leidt de volledige strijd tegen de aanvallende aliens, maar hebt nooit genoeg troepen om iedereen te hulp te schieten. Hierdoor moet je soms lastige keuzes te maken. Sta je China bij, die je een flinke geldbeloning belooft? Of ga je naar de Verenigde Staten, die door de chaos op het punt staat om de sponsoring voor je soldatenteam stop te zetten?

Zowel in de legerbasis als in het strijdveld draait alles in XCOM om keuzes. Waar schuil je? Welk land help je? Wat laat je jouw wetenschappers onderzoeken? De keuzes die je maakt beïnvloeden de rest van het spel waardoor je, soms gedwongen, van speelstijl verandert. Uitgebreid onderzoek naar alientechnologie kan er bijvoorbeeld toe leiden dat je soldatenteam met totaal andere wapens te werk gaat. Speel je in de zogeheten Iron Man-modus, dan slaat het spel zichzelf na iedere belangrijke keuze op. Het is daardoor niet mogelijk om een foutje terug te draaien. Dit zorgt voor flink wat spanning: één verkeerde beweging en een soldaat in je team wordt opgeblazen. Met een permanente dood in het spel tot gevolg.

Conclusie
Laat je niet door het stijltje van XCOM misleiden: achter deze met soldaten en cliché aliens gevulde game schuilt een diepgaand strategiespel. Een strategiespel waarbij de keuzes die jij maakt iedere beurt weer belangrijk aanvoelen. Alsof je op het puntje van je stoel zit tijdens een potje schaken.

Prijs: € 50
Platform: pc, Playstation 3, Xbox 360