Deus Ex - Mankind Divided: grimmig cyberpunk-rollenspel

Deus Ex - Mankind Divided: grimmig cyberpunk-rollenspel

05-09-2016 12:11 Laatste update: 27-04-2018 03:30

Deus Ex - Mankind Divided heeft een duistere sfeer en ijzersterke gameplay.

Wat is het verhaal achter Deus Ex?

De Deus Ex-serie was altijd al volwassen en donker van toon, maar het nieuwe deel is gitzwart. Het spel speelt zich twee jaar af na de gebeurtenissen in Human Revolution. In het nieuwe Mankind Divided (voor pc, PS4 en Xbox One) is de maatschappij letterlijk in tweeën gedeeld. Mensen met augmentations (cyber-genetische prothesen), in Human Revolution nog hét voorbeeld van vooruitgang, worden inmiddels gezien als gevaarlijk, onbetrouwbaar en zelfs mismaakt. Racisme en segregatie zijn aan de orde van de dag en er wordt zelfs gesproken van Mechnical Apartheid waarbij mensen met augmentations in getto’s worden ondergebracht.

Dit zorgt van meet af aan voor spanning. Opnieuw kruip je als speler in de huid van Adam Jensen, lid van Interpol en als Covert Operative probeer je de mensen achter de schermen voor eens en voor altijd te ontmaskeren. Maar dat is nog niet zo eenvoudig. Mensen zond er augmentations, vrijwel iedereen bij Interpol, wantrouwen Jensen. Hij zit namelijk tot zijn nek toe vol met hightech biomechanische upgrades.

Toch snappen zijn bazen dat Jensen als ‘valuable asset’ de meest geschikte persoon is om te infiltreren in de wereld van de ‘augies’. Tegelijkertijd wordt Jensen door de mensen mét augmentations net zo zeer gewantrouwd. Jensens augmentations zien er gloednieuw uit, terwijl zij wegrotten in getto’s en op de zwarte markt aan upgrades en drugs moeten zien te komen om overeind te blijven. Bovendien laat Jensen zich in met non-augies en bevindt hij zich in de ogen van de augies dus sowieso in het verkeerde kamp. 

Waar bestaat de gameplay uit?

Deus Ex - Mankind Divided is een echte RPG. Het grootste deel van de tijd speel je in het fraaie vormgegeven Praag waar je zelf je eigen speelstijl vormgeeft. Zo kies je of je dodelijk of non-lethal speelt, leg je de nadruk op sluipen, hacken of schieten – of een beetje van alle drie - en loop je 1 voor 1 de verhalende missies af of pak je juist zij-missies en laat de rode draad juist even voor wat het is. De omgevingen zijn zeer interactief. Her en der smeken door pincodes gebarricadeerde kamers en andere, ogenschijnlijk onbereikbare plekjes vol verse ‘loot’ om ontdekt te worden.

Bovendien zijn er overal weer ladders, luikjes en andere toegangswegen te vinden. Zelden leidt er slechts één weg naar Rome. Wordt een ingang bewaakt door een sluipschutter, guards en een robot? Keuze te over. Je kan met een EMP-granaat de robot lam leggen maar daardoor kun je guards alarmeren. De actie uit de weg gaan, kan ook. Via het dak of een achterdeur is er altijd een gang, ventilatieschacht of kelder waar een alternatieve route zich aandient. Het ontwijken van de actie, het stil uitvoeren van actie (met gedempte wapens) of toch met veel kabaal… het is allemaal mogelijk en het kan bovendien gecombineerd worden. En dat maakt Mankind Divided opnieuw een typische Deux Ex game.

Schieten is dus niet echt aan te raden?

Dat hangt helemaal af van hoe je wilt spelen. Als je meer actie-georiënteerd te werk wilt gaan, kan dat zeker. Schieten voelt sowieso stukken beter dan in de voorganger. Niet dat de game opeens een shooter is geworden, maar als je meer Rambo wilt spelen, dan biedt de game je die opties. Het cover-mechanisme werkt soepeltjes en ook het upgraden en aanpassen van je wapens met verschillende type ammo, verschillende fire bursts, loopt als een zonnetje. Puur stealth is  dan weer iets lastiger maar daardoor zie je veel meer van de omgeving, leer je meer geheimen en vind je ook meer upgrades.

Er is ook nog een aparte spelmodus? Breach?  

Klopt, maar die voegt eerlijk gezegd weinig toe aan Mankind Divided. Het is een arcade versie van de hoofdgame en je speelt hier ook niet Adam Jensen. Het is een laagdrempelige score-game waarbij je vijanden moet uitschakelen en terminals moet hacken in een soort virtual reality wereld. Een game in een game dus eigenlijk. Geinig genoeg, leuk voor even tussendoor, maar tegelijkertijd overbodig.

Nog andere belangrijke zaken?

Mankind Divided heeft een raar, abrupt einde. Er is ook maar een levelbaas gevecht. Het voelt een beetje alsof er missies en levels uit zijn gehaald en doorgeschoven zijn naar DLC. Daarnaast mis ik het ‘reizen over de wereld’ gevoel uit het vorige deel. Nu vertoef je het overgrote deel in Praag, dat overigens prachtig is vormgegeven, enorm groot is en heel veel verborgen locaties en geheimen kent. De game duurt tussen de 20 en 30 uur, maar als je alles wilt ontdekken ben je nog wel langer bezig.

Eindoordeel?

Deus Ex – Mankind Divided is een fijne, grimmige RPG en een goed vervolg op Human Revolution. De sequel is niet wereldschokkend, en het plotsklaps-einde voelt een beetje raar, maar de reis ernaar toe is genieten. En Adam Jensen is met zijn keur aan augmentations en zijn diepe, gorgelende stem weer heerlijk bad ass.

Meer game-reviews in onze rubriek Game van de Week