Game-review: Hitman Season One, geslaagde moordpoging in delen

08-11-2016 09:32 Laatste update: 27-04-2018 01:57

De Hitman-serie deed dit jaar een spannend experiment: het verscheen in delen. De zesde en laatste episode, Situs Inversus, is nu uitgekomen.

Hoe zat het ook weer met Hitman en de zes episodes?

Het Deense IO Interactive heeft diverse uitstapjes gemaakt (Kane & Lynch, Mini Ninjas) maar Hitman blijft het vlaggenschip. Dit jaar ging de langlopende franchise rondom de mysterieuze kale huurmoordenaar Codename 47 episodisch. Op 11 maart verscheen Episode 1 met als locatie Parijs, 26 april Episode 2 in Sapienza en 31 mei Episode 3 te Marrakesh. Toen volgde een kleine pauze om de bloedrode draad weer op te pakken op 16 augustus, 27 september en 31 oktober met respectievelijk spannende missies in Bangkok, Colorado en tenslotte Japan. En nu is Season One afgelopen.

Een game uitbrengen in delen is niet nieuw toch?

Klopt. Adventure-games zoals (reboot) King's Quest, The Walking Dead, Game of Thrones en Life is Strange boekten de laatste jaren succes door games als Seizoenen te positioneren en uit te brengen in episodes. Voor een Triple A game als Hitman, die qua gameplay iets heel anders biedt, is het echter nieuw. Toch heeft het de makers en de fans geen windeieren gelegd. De episodische content gaf de speler het gevoel geven daadwerkelijk zelf een Hitman te zijn die over de wereld reisde om legendarische kills te maken. De makers hebben tussentijdse bugs en feedback van de community meegenomen in de updates van nieuwe én bestaande Episodes. En tussen de Episodes waren er de unieke, eenmalige doelwitten en uitdagingen (Elusive Targets) die voor ongekende en unieke gameplay zorgden.

Exotisch Einde

Nu is er Episode 6: Hokkaido; de seizoensfinale van Hitman. Deze laatste missie, Situs Inversus, speelt zich af in Japan, hoog boven in de bergen, in het exotische, hyper-exclusieve privé-ziekenhuis en resort GAMA. Hier laten de puissant rijken zich opereren en geniet de jetset van de bijgelegen spa met haar Zen-tuinen, organische sushi-restaurant en traditionele Japanse badgelegenheid met echt geiserwater. Als kale killer mag je twee targets ombrengen; een advocate en een ‘oude bekende’. Die eerste zoekt wat afleiding en ontspanning, de andere ligt op een operatietafel ligt en wacht op een nieuw hart. GAMA kent haar eigen bewaking, de advocate is voorzien van bodyguards en rond de operatiekamer en de vertrekken van het ziekenhuis loopt eveneens een privélegertje rond.

Codename 47 is zelf onder een valse naam ingecheckt in GAMA als patiënt, en vanaf het moment dat je in je hotelkamer bent, begint het avontuur. De mogelijkheden om moorddadig toe te slaan, zijn weer velerlei. Met een beetje fantasie bieden een sauna, een yoga-instructeurspakje, een defibrillator, stamcellen, sigaretten, sushi, een helikopter of een chirurg met trillende handen tal van moorddadige opties. Hoe je je targets ombrengt, is dan ook helemaal aan jou. Dat kan up, close & personal of juist op een afstand. Dat kan bloederig of clean, stilletjes of met veel kabaal, ouderwets met een schietwapen of je laat het lijken op een ongeluk, of je gebruikt gif of explosieven. In episode 6 zijn er zelfs moord-mogelijkheden waar je niet van hard durven dromen.

Eindoordeel

Wat mij betreft heeft het uitbrengen als episodes voor een serie als Hitman goed gewerkt. Spelers en fans hebben de losse episodes meer dan ooit van voor naar achteren gespeeld om alle challenges en geheimen te ontdekken. De Hitman-games hadden altijd al heel veel replay, maar nu hadden spelers een volle maand (of meer), in opwachting op de volgende episode om nieuwe manieren van moorden te bedenken. Ook de overall verhaallijn nam een aangename wending, al waren niet alle episodes even sterk.

Episode 5 en 6 waren in ieder geval een perfect slotakkoord. Het wachten is nu op de aankondiging van Season 2, al focust uitgever Square Enix zich vooralsnog op de release van de disc-versie van Hitman Season One die zich 31 januari aandient. Voor de 'ouderwetse' gamer die zijn game nog altijd graag vanaf een schijf speelt.

Lees meer game-reviews in de Game van de Week