Game-review: RiME is een aaibaar puzzel-sprookje

07-06-2017 16:47 Laatste update: 26-04-2018 20:47

RiME van de Spaanse gamestudio Tequilla Works tovert een glimlach op het gezicht.

Al in 2013 werd RiME voor het eerst onthuld. De game viel op door zijn schilderachtige, aaibare look en tot de verbeelding sprekende setting: die van een jonge knaap op een mysterieus, kleurrijk eiland vol geheimzinnige standbeelden, puzzels, vreemde machinerie en enorme (vuur)torens. De game was oorspronkelijk bedoeld als exclusieve Playstation 4-game, maar de ontwikkeling duurde zo lang dat Sony de titel dropte. De Spaanse makers kochten de rechten terug. Lang verhaal kort: de game is nu uit met behulp van twee kleinere uitgevers (Grey Box en Six Foot) en is verschenen voor pc, PS4 én Xbox One. Later dit jaar verschijnt het spel ook voor de Nintendo Switch

Wat doe je precies?

Als jongeling spoel je aan op een eiland, zonder dat je precies weet hoe en wat. Het eiland huisvest diverse puzzels die subtiel 'verhalen' vertellen over het eiland, maar de echte duiding over het hoe en waarom volgt pas tegen het einde van het spel. De game doet aanvankelijk denken aan The Witness, de puzzelgame die in 2016 verscheen. De zachte, vibrerende kleuren komen overeen en ook in de game draait het hoofdzakelijk om puzzels. Later doen ook wat platform-onderdelen hun intrede. Toch is RiME veel laagdrempeliger. De puzzels zijn makkelijker en het spel neemt je meer aan de hand. Onder andere door een aaibaar vosje dat je van puzzel naar puzzel leidt. Ook lijkt de game open-wereld maar dat is eigenlijk schijn. Is dat allemaal erg? Nee, helemaal niet zelfs maar het is goed te weten dat als je echte breinbrekers zoekt, RiME niet per se jouw type spel is.

Waarom zou je RiME moeten spelen?

Beeld en geluid zijn zeer bepalend voor RiME en zorgen voor streling van oog en oor. De variatie in omgevingen, perspectief, het spel van licht en donker en het warme kleurenpalet als zodanig maken dit een feestje om te spelen. Neem daarbij het sympathiek hoofdrolspelertje en de ontspannen manier van spelen, en je hebt een game die je in een dag of lange avond wel doorlopen hebt, maar die toch zeer bevredigend is. De puzzels zullen je nooit echt lang laten vastlopen, als ze dat al doen, en variëren op bekende puzzels die je wellicht in meerdere games al hebt gespeeld. Toch weet RiME er een aangename twist aan te geven en voelt het fijn als je er een opgelost hebt. Om vervolgens weer verder te klimmen en klauteren op het eiland dat heel langzaam zijn geheimen bloot geeft.

Zijn er combat en vijanden?

RiME kent geen combat, maar er zijn wel dieren en wezens die je af en toe dwars zitten of je juist te hulp komen. De game doet op dit soort momenten denken aan de The Last Guardian. Zo moet je een wild zwijntje afleiden met eten om ergens door te mogen of dien je uit het zicht te blijven van een gigantische vogel om verder te raken. RiME moet het dan ook niet van zijn uitgebreide spelelementen hebben of revolutionaire nieuwe ideeën, maar wel van zijn hartverwarmende ervaring als geheel.

Eindoordeel

RiME is een Spaans sprookje met het hart op de juiste plek dat voor een heel ontspannen ervaring zorgt. Met name wanneer het verhaal zich helemaal ontvouwt weet de game je behoorlijk te raken. Het decor waarin in dit toegankelijke puzzel-avontuur zich ontvouwt is erg speciaal. De game zal bij iedereen een glimlach op het gelaat toveren.

Lees hier meer game-reviews