Game van de week: Dishonored 2, schilderachtig sluipmoorden

Game van de week: Dishonored 2, schilderachtig sluipmoorden

zondag 27 november 2016 22:32

Dishonored 2 is een expressionistisch stealth-meesterwerkje. De game verdient het om door miljoenen gespeeld te worden.

Ik wil deze Game van de Week-recensie beginnen met het uiten van een ergernis. Dishonored 2 ligt een paar weken in de winkels, maar verkoopt tot nu toe matig. In ieder geval een stuk slechter dan het origineel. Ik snap dat de 'casual gamer' voor de veilige kiloknallers als Battlefield 1, Call of Duty en FIFA 17 gaan, maar man, man, wat is de gemiddelde gamer toch een angsthaas. Wel op fora lopen brullen dat er meer vernieuwing moet komen in de games-industrie, maar als puntje bij paaltje komt, kiezen ze veelal voor safe.

Toegegeven, Dishonored 2 is een lastig te duiden game, zeker als je het origineel niet kent. Maar de pers steekt opnieuw unaniem de loftrompet over deze Neo-Victoriaanse stealth-actiongame. Volledig terecht. Als je ook maar een greintje fantasie in je lijf hebt, en je graag laat prikkelen door een wonderbaarlijke spelwereld vol magie, geweld en volwassen thema's, dan dien je Dishonored 2 op zijn minst te overwegen. 

Waar gaat Dishonored 2 over? 

In Dishonored 2 volgen we de jonge Keizerin Emily die na nog geen 10 minuten in de game wordt afgezet. Tijd om te bekomen van je bloederige coup heb je niet, want je wordt als speler direct voor de keuze gesteld: speel je met Corvo (jouw vader en bodyguard) of met Emily. Beide personages hebben verschillende magische krachten en dus een andere speelstijl. Al kun je zowel als Corvo en als Emily op zichzelf ook op verschillende manieren spelen. Je vlucht in beide gevallen naar de Zuid-Europese aandoende kuststad Karnaca om daar een duister complot te ontrafelen en wraak te nemen. Hoe je dat doet is helemaal aan jou. 

Frank Underwood

Tijdens mijn eerste 'playthrough' koos ik voor Emily. Zij heeft diverse fraaie krachten. Neem bijvoorbeeld de Domino-power, uitermate handig om meerdere vijanden ineens uit te schakelen. Eerst bestook je twee à drie vijanden met deze bewuste spreuk, en vervolgens besluip je een van de drie vijanden om vanachter diens nek door te snijden. En hoppa, de andere twee zal hetzelfde noodlot ten deel vallen. Of wat te denken van Shadow Walk: als een schaduw zweef je tijdelijk ongezien en razendsnel door de wereld, ideaal om je vijanden te verrassen.

The Outsider, het mysterieuze heerschap dat als een soort Frank Underwood achter de schermen vanuit een droomwereld de balans in de wereld bestiert, zal je opnieuw magische krachten aanbieden, maar de vraag is of je daar altijd van gebruik moet maken. Afgezien van je speciale powers, heb je altijd de keuze of je je vijanden dodelijk uitschakelt, dat ze je bewusteloos slaat (en verstopt) of dat je ze ontwijkt.

Levels zijn zo ingedeeld dat er altijd meerdere routes, geheimen en zij-missies te ontdekken zijn. Daarnaast mag je opnieuw morele keuzes maken aangaande levelbazen. Het vermoorden van je vijanden is soms nog te aardig. Het kan wellicht gemener. Of je toont juist genade. Bedenk, je manier van spelen heeft impact op de uitkomst van het spel. 

Clockwork Mansion

Een level verdient speciale aandacht en dat is het briljante Clockwork Mansion-level waar je een super-slimme maar ook vreselijk gestoorde wetenschapper moet zien uit te schakelen. Het verwonderende huis vol rare machines, uit radars en messen opgebouwde mechanische vogelrobots, wegzakkende muren en plafonds, roterende trappen en muren, liften die uit de grond komen, schilderijen die omklappen en geheime doorgangen prijsgeven... is verbluffend.

De wereld, samen met de schilderachtige grafische stijl, geeft Dishonored 2 sowieso een uniek uiterlijk, maar met name dit level zal als een 'klassieker' de geschiedenis ingaan. Het mooie van de Clockwork Mansion is, is dat alles echt is en niet enkel eye-candy. Je kunt een kantelende vloer induiken om in de ruimtes eronder te kijken en te kruipen, de mechaniek erachter te zien en zo een nieuwe manier verzinnen om van A naar B te komen om je vijanden te slim af te zijn. Briljant.  

Eindoordeel

Dishonored 2 verdient het om door miljoenen spelers beleefd te worden. Niet alleen door fans van het eerste deel (voor hen is de sequel sowieso verplichte kost), maar ook voor spelers die een vernuftig geschapen, uniek ontworpen wereld, alsook vrijheid in spelkeuzes en speelstijlen hoog in het vaandel hebben. Én gamers die op zoek zijn naar een spel met uitdaging en een unieke look en feel, een grimmig sprookje met een zeer hoge replay-waarde.

Hoe vaker je Dishonored 2 speelt, hoe meer geheimen de game prijsgeeft. Net als bij het herhaaldelijk bekijken van een mooi, mysterieus schilderij.  

Dishonored 2 is beschikbaar voor PC, PS4 en Xbox One. Onlangs was er in Eindhoven een expositie over het artwork van Dishonored 2. Ik maakte er deze vlog over.

Jan Meijroos is een van de meest ervaren game-journalisten van Nederland. Hij schrijft onder meer voor Metro en Bright.