Game van de Week: The Division
Game van de Week

Game van de Week: The Division

zondag 20 maart 2016 21:26

The Division is een geslaagde hybride van RPG en shooter in grimmig Manhattan. Voor PC, PS4 en Xbox One.

The Division is de langverwachte third-person cover-based action-RPG van Ubisoft. Het unieke decor: een door bio-tereur uitgedund New York. De game moet singleplayer, coöperatieve gameplay en competitieve multiplayer naadloos met elkaar verbinden. Lukt dat?

Wat is precies het verhaal achter The Division?

Het idee achter The Division is dat in tijden van rampen en noodsituaties, er altijd speciale sleeper agents in het rampgebied achter blijven om zo goed en zo kwaad mogelijk orde te handhaven en eventueel dreigingen te lokaliseren en te ontzenuwen. Die agenten moeten het rampgebied weer veiliger maken. Een wellicht naïeve gedachte, maar wel een die President George Bush in 2007 in een noodwet liet optekenen onder de noemer Directive 51. De precieze inhoud van deze noodverordening is uiterst geheim, maar het bezorgde Ubisoft een mooie voedingsbodem om deze game uit te werken.  

Is dit wel een echte RPG?

Absoluut. De game is een fraaie hybride van een cover-based shooter enerzijds en een RPG anderzijds. En ja, daardoor heeft de game nogal wat overeenkomsten met Destiny van Bungie. Echter, de setting, hedendaags New York is natuurlijk heel anders. Bovendien zorgt het Tom Clancy-karakter ervoor dat de game een eigen smoel heeft.

Een van de eerste dingen die je doet in de game is het heroveren van het oude postkantoor dat dienst doet als Moederbasis. Hier mag je drie vleugels (wings) inrichten: Medical, Technical en Security. Iedere vleugel heeft een niet-speelbaar personage die verantwoordelijk is. Op deze manier beleef je de drie verhaallijnen door de ogen van deze personages. Door de drie vleugels uit te bouwen en up te graden, verbeter je tevens je eigen uitrusting, je wapens en je skills. Kort door de bocht zorgt Medical voor health, Technical voor gadgets en Security voor wapens en explosieven.

Met een keur aan wapens en mods, skills, talents, perks, upgrades en superskills, verdeeld in heel wat menuutjes en sub-menuutjes, toont The Division dat het een echte RPG is. Naarmate je betere wapens krijgt en deze beter modificeert met vizieren, dempers, dodelijkere munitie enzovoorts, voel je je steeds zekerder en krachtiger. En dat je knokt in en rondom iconische settings als Wallstreet, Grand Central Station, Times Square, Madison Square Garden en de Public Library maakt het strijdgewoel alleen maar leuker.

Er was aanvankelijk wat gedoe over de graphics?

Ja, maar dat blijkt allemaal wel mee te vallen. De eerste beelden uit 2014 waren bijna te mooi om waar te zijn en op de spelcomputers ziet het er logischerwijs wat minder strak uit dan op de PC maar de game oogt prima en loopt stabiel. Na wat mindere launches van Ubisoft-games lijkt de uitgever haar zaakjes prima op orde te hebben. Gedoe over dat de game ‘zwaar gedowngrade zou zijn’, kunnen we verwijzen naar het rijk der Fabelen. 

Hoe zit het met de gewone gameplay en de Dark Zone? 

In principe kun je The Division in je eentje spelen, maar het spel is wel ontworpen om met een team van vier man in co-op te spelen. Dat is niet perse nodig, maar je krijgt het behoorlijk zwaar als je in de zogenaamde Dark Zone terecht komt. Dit is een speciaal gebied, waar het virus extra welig tiert en dus gevaarlijker is. Hier vind je de beste loot en uitrusting maar hier zijn ook andere menselijke spelers aanwezig, die ook op zoek zijn naar hebbedingetjes en unieke onderdelen voor gear.

In de overige delen van de game speel je tegen NPC’s (door de computer aangestuurde vijanden). In de Dark Zone daarentegen kunnen mensen samenwerken of zich tegen elkaar keren. Hier kan broederschap en kameraadschap ontstaan of juist bloederig verraad. Superspannend! 

Eindoordeel?

Ubisoft heeft met The Division een spannende, grimmige co-op shooter-RPG hybride afgeleverd die ook prima in je eentje te spelen is. Wil je echter de beste loot vinden, dan zou ik toch maar drie vrienden optrommelen. Ubisoft heeft voor de rest van het jaar gratis en betaalde aanvullende content klaar staan. Hopelijk blijven die het hoge niveau van de basisgame vasthouden. 

Meer Games van de Week

Jan Meijroos is een van de meest ervaren game-journalisten van Nederland. Bij Bright neemt hij uiteraard de games voor zijn rekening maar blogt ook voor Bright Kids.

Nieuwsbrief