Game van de Week: Hitman Episode 1

Game van de Week: Hitman Episode 1

12-03-2016 17:43 Laatste update: 27-04-2018 08:08

Hitman biedt moorddadig veel leuke mogelijkheden in Parijs. Voor: PC, PS4, Xbox One.

In een notendop

De Deense ontwikkelaar IO Interative weet al jarenlang gamers aan zich te binden met haar grimmige maar moorddadige leuke Hitman-serie waar je in het strakke maatpak van de meest vindingrijke huurmoordenaar op aarde kruipt. Na het het meer verhalende, lineaire Hitman Absolution, keert deze reboot van Hitman terug naar de vrijheid en open levels van Hitman: Blood Money. Grote verschil: de game dient zich deze keer in downloadable episodes aan.

Episode 1 is nu verschenen en biedt twee tutorial missies én een grote 'sandbox'-locatie: Parijs. In april en mei verschijnen Episode 2 en 3, respectievelijk zich afspelend in het kustplaatsje Sapienza en de stad Marrakech. Later dit jaar verschijnen Episode 4, 5 en 6 met de locaties Thailand, VS en Japan. Je kunt in een keer alles van tevoren betalen, dan tik je 60 euro af, of je betaalt voor Episode 1 nu 15 euro en daarna steeds een tientje.

Mmm. Dat klinkt een beetje omslachtig?

Enigszins. Anderzijds geeft het de makers de mogelijkheid om tussentijds kritiek van de community ter harte te nemen en aanpassingen door te voeren voor de aankomende Episodes. Daarnaast willen de makers je het gevoel geven onderdeel te zijn van een wereld van huurmoordenaars. Tussen de Episodes komen er speciale contracten (opdrachten) in de locaties van de Episodes die slechts binnen 48 uur uit te voeren zijn. Andere live-events, updates en gratis content moeten coole killers het hele jaar zoet houden.

Wat doe je precies?

Zogezegd zijn er twee tutorial-missies waar je de fijne kneepjes van het vak van huurmoord leert, waarbij ieder voorwerp en ieder persoon kan bijdragen aan het uiteindelijke doel: het ombrengen van je targets. Daarbij laat de game je heerlijk vrij om binnen de mogelijkheden van de setting je eigen route en je eigen speelstijl te kiezen. Nadat je je doel hebt omgebracht en een veilige exit hebt gerealiseerd, kun je de missies en locaties nog tientallen tot honderden keren herspelen om onder meer challenges te halen (specifieke opdrachten zoals ‘vergiftig je doelwit’ of ‘elektrocuteer je target’) of je uiteenlopende arsenaal en vaardigheden te testen.

Je kunt desgewenst gebruik maken Instinct (je target en handige voorwerpen lichten op) en de handigheid van vermommingen. Maar hoe en wanneer, is helemaal aan jou. Waarom je target stilletjes wurgen met een pianosnaar, als je ook een reddingsboot kan loswrikken en die vanaf het bovendek op je slachtoffer kan laten vallen? Of de persoon in het toilet vanachter besluipen en verdrinken in het water van de wc-pot? Zolang je maar niet gezien wordt en je de door jouw neergeslagen obers, bewakers en ander personeel netjes dumpt in kasten en diepvrieskisten.

Wat is er zo leuk aan Parijs?

Die locatie is gigantisch en vormt een mini-sandbox game op zichzelf. De twee tutorial-missies zijn leuke plaagstootjes maar vallen in het niet bij Parijs zelf. Er is een landgoed en statig paleis afgehuurd voor een modeshow annex feest. Jouw doel: het ombrengen van Viktor Novikov en diens zakenpartner. Er zijn modellen, stylisten, obers, heel veel bewakers, bodyguards, beroemde mensen, fotografen, pers en illustere bekenden van Novikov.

Het gebouw alleen is al enorm maar ook het landgoed erom heen biedt tal van gameplay-mogelijkheden. Je rommelt bijvoorbeeld met de apparatuur en laat zo de lichtbakken tijdens de modeshow bovenop de in applaus nemende Viktor vallen. Of je loopt zelf mee in de modeshow verkleed als model en slaat up, close & personal toe. Of je gaat ergens hoog in een toren zitten en wacht tot dat ene ultieme snipermoment. Of je saboteert de terrasverwarmer bij de rookruimte. Of je vergiftigt de cocktail van Novikov. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Blijft dat leuk, een enkele locatie?

Ja. Alleen met Parijs heb ik mezelf al bijna 8 uur vermaakt (de twee tutorial-missies niet meegerekend) en nog steeds heb ik hier niet alle challenges volbracht (ruim 80). Daarnaast unlock je nieuwe contracten en targets in de Parijs locatie, en ontdekte ik steeds weer alternatieve moordmogelijkheden, kamers en routes. Het vervolmaken van de ideale 'kill' geeft bovendien een enorme kick.

Eindoordeel?

Het episodische karakter van Hitman zal sommige fans tegen de borst stuiten maar de gameplay zelf staat als een huis. Deze grijpt terug naar de sandbox-aanpak van de eerdere delen en dat is fijn. Episode II dient zich alweer in april aan en belooft weer een totaal andere sfeer en een trits killer-opties. De schier oneindige moord-opties in tot de verbeelding sprekende locaties vormen de sterkste troef van Hitman.

Meer Games van de Week