Game van de week: Inside is een bizar, ongemakkelijk meesterwerk
Game van de Week

Game van de week: Inside is een bizar, ongemakkelijk meesterwerk

zondag 03 juli 2016 22:52

Inside, voor pc en Xbox One, is het spirituele vervolg op de indie-hit Limbo. Het is opnieuw een meesterwerkje voor een scherpe prijs.

Inside is Limbo 2?

Dat zou je kunnen denken want beide games kennen nogal wat overeenkomsten, maar dat is niet het geval. Inside lijkt wel heel erg op Limbo. Beide games zijn te categoriseren als een sidescrolling puzzel-platform game (je loopt van links naar rechts door het scherm), beide kennen een minimalistische besturing en een spaarzaam kleurenpalet. Was Limbo volledig zwart-wit, Inside kent af en toe een klein toefje vaalrood, geel of oranje maar ook hier overheersen grauwe, zwarte en grijze tinten. Het past bij de neerslachtige sfeer van de game die, net als bij Limbo, het zonder een enkel gesproken woord doet, en de speler geen enkel achtergrondverhaal voorschotelt.  

Is dat erg?

Nee. Je snapt al snel, door de omgevingen om je heen te lezen, dat je als klein jongetje een weerloos wezentje bent in een dystopische wereld waar grote delen van de mensheid verworden zijn tot gehersenspoelde slaven. Enorme fabriekshallen, mijnen, een verlaten boerderij met een dode, rottende veestapel, een enorme onderwater-sectie, mysterieuze laboratoriums vol bizarre experimenten, een bosgebied onder een enorme glazen koepel… Inside 'vertelt' genoeg over het noodlot dat de mensheid is overkomen, maar het spel roept meer vragen op dan het beantwoordt.  

Hoe speelt de game?

Heerlijk, al is Inside wel een tikkeltje makkelijker dan Limbo. Bij Limbo lag de nadruk voortdurend op omgevingspuzzels en stierf je een duizend doden. Letterlijk. Bij Inside vormen de exploratie en de unheimische sfeer de hoofdmoot, waarbij je net wat sneller van A naar B raakt dan bij voorganger Limbo. Tijdens mijn 4 en half uur durende avontuur heb ik een keer echt vast gezeten en de oplossing bleek uiteindelijk toch vrij voor de hand liggend.

Toch zijn er genoeg briljante puzzelmomenten te ontdekken waarbij de game boven zichzelf uitstijgt. Zo dien je op een gegeven moment letterlijk in de pas te lopen samen met andere, gehersenspoelde lotgenoten, terwijl je langs bewakers/keurders loopt. Maak je hier een verkeerde beweging, dan word je geƫlektrocuteerd. Ook het verplaatsen van een brandend kratje van A naar B in een waterig gebied, terwijl er sproei-installaties aan staan, is slim gevonden.

En zo zijn er meer briljantjes te ontdekken. Het deel in een rond onderzeebootje speelt zo lekker, dat het oprecht jammer is als je weer te voet verder moet gaan. En er zijn momenten waarbij je een geheimzinnige machine op je hoofd zet: op dat moment ‘bestuur’ je gehersenspoelde arbeiders. Loop jij naar rechts, dan zullen zij naar rechts lopen, spring je in de lucht, springen zij in de lucht. Dit wordt een aantal keer leuk ingezet, en wat mij betreft had hier nog wel meer op gevarieerd mogen worden. En dan is er nog die bizarre wending waar ik nog steeds niet over uit ben wat ik daar nu van vind.  

Bizarre wending?

Ja, al zal ik die hier niet gaan verklappen. Tegen het einde toe echter gebeurt er iets bizars dat de gameplay en je beleving van de game behoorlijk op zijn kop zet. Dit ziet echt niemand aankomen en is tegelijkertijd heel gaaf gedaan. Daarom is des te jammer dat de game vrij snel erna abrupt ten einde komt. Heel plotsklaps. Bijna alsof het geld op was. Of omdat de makers zelf ook niet wisten wat ze er mee aan moesten.

Daarom hield ik toch een beetje onbevredigend gevoel over aan Inside. Het spel speelt zo lekker en de sfeer is de zo goed gedaan dat ik graag nog wat langer in de grimmige wereld van Inside had willen vertoeven. En om iets meer afsluiting te krijgen.

Eindoordeel?

Ik kan iedereen Inside aanraden. Voor nog geen twee tientjes haal je een uniek, donker en bizar meesterwerkje in huis dat wat mij betreft alleen veel te abrupt eindigt. De pers steekt massaal de loftrompet en het regent negens en tienen. Dat Inside dan ook iets speciaals is, dat staat buiten kijf.

Inside kost €19,99 en is nu uit voor Xbox One. De pc-versie verschijnt op 7 juli. 

https://www.bright.nl/game-van-de-weekMeer Games van de Week

Jan Meijroos is een van de meest ervaren game-journalisten van Nederland. Bij Bright neemt hij uiteraard de games voor zijn rekening maar blogt ook voor Bright Kids.

Nieuwsbrief