Game van de week: Watch Dogs 2, hacken met een knipoog

Game van de week: Watch Dogs 2, hacken met een knipoog

maandag 21 november 2016 09:09

De eerste Watch Dogs-game kreeg veel kritiek. Ubisoft heeft geluisterd. Het resultaat: een vermakelijke openwereldgame die zichzelf niet te serieus neemt.

Hoe zat het ook weer met Watch Dogs?

In het originele Watch Dogs speelde je de wat onsympathieke en inwisselbare Aiden Pierce in de stad Chicago die het al hackend opnam tegen grote corporaties door met zijn mobiel alles en iedereen te hacken. De sfeer van de game was donker en serieus. Nu is er Watch Dogs 2 en lijkt bewust te willen breken met zijn voorganger. De game kent veel meer humor, kleur en luchtigheid dan zijn voorganger en dat pakt goed uit. 

Wat is het verhaal? 

Je kruipt in Watch Dogs 2 in de huid van Marcus Holloway die zich na een pittige test aan heeft gesloten bij hackersclub DedSec in hun missie om ctOS 2.0 - het hypermoderne surveillance-systeem van San Francisco - en diens makers een halt toe te roepen. Marcus verschilt dag en nacht van voorganger Aiden: hij is ontspannen, grappig, heeft altijd zijn laptopje bij zich gaat strak gekleed en al hiphop of EDM luisterend hackt hij alles en iedereen. Zowel Marcus als San Francisco stralen fun, fun en nog eens fun uit. 

San Francisco speelt anders dan Chicago? 

Deels wel ja. De stad is om te beginnen helemaal open. Je hoeft niet langer radiotorens of kantoorgebouwen te kraken om de kaart van de stad te openen (lang een standaard spelelement in openwereldgames van Ubisoft). San Francisco is zelf ook fraai herkenbaar. Coit Tower, Lombard Street en natuurlijk de Golden Gate Bridge (de iconische rode brug) zijn van de partij. Maar ook de noordkant van de Bay Area, Marin County, en delen van Oakland wanneer je over de Bay Bridge rijdt, herken je als je de stad wel eens bezocht hebt. Er zijn de bekende heuvels in de straten en de trams, maar ook diverse boten waarmee je zo naar Alcatraz vaart. De kleurrijke stad komt overeen met de felle kleuren van de memes en de graffiti waar DedSec gebruikt van maakt. 

Wat doe je precies? 

Afgezien van rondracen in diverse bolides of op motoren (wat erg arcade en hoekig aanvoelt trouwens), en meedoen aan diverse races, zul je de meeste tijd bezig zijn met de verhalende missies. Deze zijn lekker gevarieerd en vaak erg grappig. Meestal moet je ergens een locatie infiltreren, een computer hacken, iets stelen, of achter bepaalde informatie zien te komen. Daarbij leun je op drie gameplay elementen: stealth, actie en hacken en deze drie vaardigheden zijn opgesplitst in verschillende onderdelen die je gaandeweg upgrade.

Als speler bepaal jezelf hoe je speelt. Je kunt de hele game doorspelen zonder bijna iemand neer te slaan of te schieten. Sterker, het schieten voelt zelfs een beetje raar. Zeker aangezien Marcus zo'n enorme relaxed heerschap is. Een deel van het ontwikkelteam wilde de wapens er helemaal uithalen maar de Amerikaanse markt in ogenschouw nemend, was dat commercieel gezien niet zo slim. En dus print je uit je 3D-printer op het 'geheime hoofdkantoor' van DedSec je eigen customized wapens. Een heerlijke knipoog dan weer naar huidige technologie.

Die krijgt er sowieso flink van langs want Silicon Valley en met zijn doorgaans blanke programmeurs worden aangenaam op de hak genomen. Het is juist door die grappen en grollen, door het rebelse en het knipogende van DedSec, dat de actie wat misplaatst aanvoelt. Maar zogezegd kun je al hackend en sluipend camera's overnemen, stoppenkasten saboteren, telefoons van bewakers kraken en computers op afstand leegtrekken met belangrijke info dankzij nieuwe gadgets.

Wat voor gadgets? 

Je beschikt  over een RC Jumper (een op afstand bestuurbaar wagentje met een uitschuifbaar armpje) waarmee je kunt hacken en bestanden kunt downloaden, en een quadcopter-drone die ideaal is om de omgeving te verkennen, vijanden te markeren en vanuit de lucht hackfoefjes toe te passen. Je bent op dat moment alleen wel kwetsbaar voor vijanden dichtbij dus zorg dat je niet gespot wordt. Maar ook zonder deze gadgets ligt de wereld aan je voeten. Bruggen, hekken, installaties, deuren, ramen, alarmsystemen, luiken, hoogwerkers, auto’s, computers, camera’s, telefoontjes... alles is te kraken.

Zo hack je iemand’s telefoon niet alleen om diens bankrekening te plunderen, je kunt ook de politie op ze af sturen door een crimineel feit in hun profiel toe te voegen. Of je markeert iemand als tegenstander van de onderwereld. Dan komt er al snel een busje bad guys aanrijden om verhaal te halen. Dit levert hilarische taferelen op, waarbij je op afstand voor chaos kunt zorgt zonder zelf een schrammetje op te lopen.

Je kunt daarnaast ook voertuigen hacken (leve zelfrijdende auto's) om ze alle kanten op te sturen. Of je doet een ‘massive hack’ , neemt zo in een keer 6 auto’s tegelijk over en veroorzaakt een gigantische kettingbotsing. 

Eindoordeel

Watch Dogs 2 biedt een vermakelijke speeltuin met een ontspannen ambiance. De knipoog naar technologie, privacy en hacken is vermakelijk met soms hilarische missies als resultaat. Iets meer richting en urgentie in het verhaal had overigens geen kwaad gekund, maar deze virtuele versie van San Francisco weet meer dan genoeg te boeien.

PC-gamers moeten nog even wachten (deze versie verschijnt 29 november) maar PS4- en Xbox One-spelers mogen nu los met een van de vele versies die Ubisoft aanbiedt. Er zijn er maar liefst zes. Naast de standaard, deluxe en gold edition zijn er versies met figurines, artboekjes en extra goodies. Er is zelfs een versie die komt met een heuse robot al zullen alleen de echte fans gaan voor The Return of DedSec Collector's case. Die laatste twee bedragen beide overigens 139,99 euro. Slik!

Jan Meijroos is een van de meest ervaren game-journalisten van Nederland. Hij schrijft onder meer voor Metro en Bright.