Review Super Mario Odyssey: één groot feest

27-10-2017 20:55 Laatste update: 26-04-2018 16:39

Een nieuwe Super Mario is - net als een nieuw Zelda-avontuur - altijd een bijzonder moment. De Switch-game lost de hoge verwachtingen glansrijk in.

Daar is ‘ie weer... de lollige loodgieter! Inderdaad, en wat is ie in topvorm. Dat mocht ook wel, want voor de vorige Nintendo-spelcomputer, de Wii U, hebben we geen échte Super Mario-hit gehad. Super Mario 3D World en Super Mario Maker voor de Wii U waren beide prima games, maar ze hadden niet dezelfde impact als Super Mario 64 (Nintendo 64), Super Mario Sunshine (GameCube) en Super Mario Galaxy (Wii).

Super Mario Odyssey heeft die impact wél. Alleen al door deze game zullen er miljoenen extra Nintendo Switch-spelcomputers verkocht gaan worden.

Veel verkennen en ontdekken

Een Super Mario-game speel je niet voor het verhaal maar voor de nagenoeg perfecte platformactie. En deze keer vindt die plaats in meer open-wereld omgevingen dan ooit. Een echte open-wereld game wordt SMO (Super Mario Odyssey) nooit, maar de verschillende werelden die je aandoet - reizend met je luchtschip - voelen meer 'open' dan ooit. Je kunt zoveel verkennen en ontdekken, en achter iedere hoek, deurtje en weggetje schuilt een verhaal. In basis dien je per wereld een boze eindbaas te verslaan die bestaat uit verschillende fases, waardoor je genoodzaakt bent de speelwereld goed te verkennen.

Er zijn tal van zij-missies, geheime locaties en andere extra's te ontdekken. Maak je een beetje haast dan ben je met 12 à 16 uur door de hoofdgame, maar dan liggen er nog tientallen uren op je te wachten, door ieder hoekje te doorkruisen en terug te keren naar vorige werelden. Het verhaal, iets met Bowser die de prinses weer ontvoerd heeft en verplicht in een huwelijk duwt, is het enige echte Super Mario-cliché van deze game, maar stiekem zouden we niet anders willen.

Vernieuwing en afwisseling

Wat niet clichématig is: de tal van nieuwe moves van Mario die tot leven komen dankzij diens petje. Hiermee kan het Nintendo-icoon vijanden op tal van manieren te lijf, zoals je dat nooit eerder kon, maar kan Mario ook vijanden en voorwerpen overnemen. En dat levert heel veel nieuwe gameplay op. Al die bekende Mario-vijanden en obstakels van weleer... je kunt nu opeens in hún huid kruipen. Zelfs bij de derde wereld die ik aandeed moest ik er scherp op blijven om voorwerpen en vijanden over te nemen - of in ieder geval blijven proberen dit te doen. En bijna altijd als je denkt 'zou dit kunnen' of ' hé, als ik nou eens...', dan kan dat. En dat is de ware magie van SMO.

Daarnaast zijn de verschillende werelden zelf kleurrijker, bizarder en meer buiten-de-lijntjes dan ooit. De woordgrapjes, de vijanden, de kleuren, de vijanden... de makers hebben meer dan ooit gedurfd volledig los te gaan en dat levert een heerlijk, blij vlagen absurde, maar altijd fantastische free-roaming platformgame op die blijft verrassen, verbazen en vermaken.

Eindoordeel

Wie had van tevoren kunnen bevroeden dat binnen acht maanden tijd én een nieuwe Zelda én een nieuwe Super Mario zouden verschijnen? Hoe dan ook, Super Mario Odyssey is een feest om te spelen. Het plezier spat er van af.

Iedere speelwereld huisvest zoveel geheimen, dat terugkeren naar die werelden om alles te ontdekken allesbehalve een straf is. Mamma mia!

Bekijk ook Jans eerste indruk van de game in september:

Bright Day, het techfest van Nederland

Ons techfest Bright Day is op 18 en 19 november in de Jaarbeurs in Utrecht. Ruim 20 duizend vierkante meter met gadgets, games en nieuwe technologie. En als hoofdsprekers de bekende YouTubers Casey Neistat en Simone Giertz. Kijk hier voor het programma en tickets.

Like Bright op Facebook voor meer updates over Bright Day