Gamebeurs E3: Nintendo's gemiste kans
Nieuws

Gamebeurs E3: Nintendo's gemiste kans

woensdag 17 juni 2015 20:57

Derde deel van onze highlights van gamebeurs E3 in LA. Over Lara Croft versus Nathan Drake. En Nintendo's magere oogst. 

Jan Meijroos is in Los Angeles op de grote gamebeurs E3. Voor Bright houdt hij een dagelijkse blog bij. Voor ons webmagazine Bright Ideas schrijft hij ook over de game-trends.
Deel 1: Puik werk van Microsoft
Deel 2: Tranen van geluk bij Sony

Waar Sony’s PlayStation Uncharted 4 heeft, heeft Microsoft Tomb Raider voor de Xbox One. Beide zijn het exclusieve games, spellen die alleen maar op dat bewuste platform verschijnen. Op die manier proberen Sony en Microsoft gamers te verleiden om toch maar vooral hun spelplatform aan te schaffen. Voor een FIFA 16 bijvoorbeeld geldt dat niet. Net zoals dat opgaat voor de nieuwe Assassin’s Creed: Syndicate of Star Wars: Battlefront. Die games komen uit voor PS4, Xbox One en PC en zijn dus niet platform-gevoelig.

Ik had vandaag bij Microsoft een zogenaamde BCD (Behind Closed Doors) voor The Rise of the Tomb Raider en zag dat beide games (Uncharted 4 en Tomb Raider) naast veel overeenkomsten wezenlijk van elkaar verschillen. Waar Uncharted 4 een knipogend, strak gescript lineair actieavontuur is, heeft Tomb Raider open-wereld elementen en een flinke dosis RPG. Waar Uncharted 4 upbeat is en zelfs tijdens de actie nog grappen maakt over diezelfde actie, is (Rise of the) Tomb Raider veel serieuzer.

Wat beide games gemeen hebben: beide hoofdrolspelers, Nathan Drake en Lara Croft, kukelen om de zoveel tijd van richels en instortende platformen. Dat gebeurt zo vaak dat het bijkans kolderiek wordt. Maar die voorspelbaarheden verdwijnen als sneeuw voor de zon wanneer je getrakteerd wordt op het ene na het andere prachtige decor vol filmisch spektakel én personages die je al snel in je hart zult sluiten.

Interviews op de E3 vormen altijd weer een grote uitdaging. Van te voren zijn ze lastig in te plannen maar op de beurs zelf valt er altijd wel wat te regelen. En als je wel netjes een interviewslot hebt om, laten we zeggen 10 uur, dan moet je niet raar opkijken als dat zomaar uitloopt tot 10:15 of 10:30. Zo had ik op maandag vier interviews met vier Bethesda head honchos; vier keer een kwartier in een peeskamertje van 2 bij 1.

De leukste was met Game Director Todd Howard. Zo verklapte de man mij onder andere dat de inspiratie voor de gratis iOS-game Fallout: Shelter (inmiddels de nummer 1 gedownloade app in de iTunes store) komt van een trailer van Fallout 3 uit 2008. En dat je hond in Fallout 4 niet dood kan gaan. Een hele opluchting.

Nintendo: magere oogst

Net zoals het feit dat Nintendo tegen alle trends in gewoon nog blije, kleurrijke en koddige games blijft maken zoals bijvoorbeeld Mario & Luigi Paper Jam, Hyrule Warriors Legends en Yo-kai Watch. Toegegeven, de oogst is dit jaar wel wat mager. De nieuwe Zelda voor de Wii U verschijnt pas volgend jaar) en wereldschokkende aankondigingen, afgezien van Star Fox Zero voor de Wii U, schitterden door afwezigheid.

En ook in het jaar dat uithangbord en icoon Mario 30 wordt, had een nieuwe, échte nieuwe Super Mario platform-game de boel feestelijk luister kunnen bijzetten. Een beetje een gemiste kans, Nintendo.

Lees meer over de E3 van 2015:

Deel 1: Puik werk van Microsoft
Deel 2: Tranen van geluk bij Sony

In ons webmagazine Bright Ideas vrijdag meer over de trends op de E3 dit jaar.

Jan Meijroos is een van de meest ervaren game-journalisten van Nederland. Bij Bright neemt hij uiteraard de games voor zijn rekening maar blogt ook voor Bright Kids.

Reacties

Nintendo heeft altijd nog hun Directs nog waarin ze het hele jaar door nieuwe games aankondigen. Ze zijn niet zo gebonden aan E3 als de andere bedrijven

 

Nieuwsbrief