Gehackt Hilton waarschuwt klanten na diefstal betaalgegevens

Gehackt Hilton waarschuwt klanten na diefstal betaalgegevens

25-11-2015 10:16 Laatste update: 27-04-2018 18:57

Hotelketen Hilton heeft malware gevonden op betaalsystemen van meerdere hotels. Het bedrijf waarschuwt klanten per direct hun betalingen te controleren.

Het gaat om de periodes 18 november tot 5 december 2014 en 21 april en 27 juli van dit jaar. Het hotelbedrijf heeft na intern onderzoek vijandige malware aangetroffen op de point-of-sale (POS) systemen van verschillende hotels wereldwijd.

Om welke hotels het precies gaat, wil het bedrijf niet zeggen. Dat zou kunnen betekenen dat ook Nederlandse klanten de dupe kunnen zijn. Iedereen die in de genoemde periodes met een betaalkaart heeft afgerekend bij het Hilton, dus inclusief restaurants, koffiebarretjes en gift shops, moeten hun betaalrekening controleren.

Klantgegevens gestolen

De geplaatste malware heeft klantgegevens gestolen. Het gaat om de namen van kaarthouders, betaalkaartnummers, veiligheidscodes en vervaldata. Er zouden geen adresgegevens en PIN-codes zijn ontvreemd, schrijft vicepresident Jim Holthouser in een verklaring, waarin hij tevens zijn excuses aanbiedt voor de hack.

De woordvoerder van Hilton Nederland kon nog niet bevestigen of ook Nederlandse hotels zijn getroffen door de aanval. De hotelketen heeft tien hotels in ons land, waaronder in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.

RTL Z

Lees ook:

Hilton gaat je smartphone als kamersleutel gebruiken