Ghosn blijft geloven in elektrische auto's

Ghosn blijft geloven in elektrische auto's

10-04-2012 13:20 Laatste update: 28-04-2018 18:42

Een revolutie met elektrische auto's heeft (nog) niet plaatsgevonden. Carlos Ghosn van Nissan/Renault blijft echter optimistisch.

De intro van dit artikel bij RTL zegt alles: "Een tegenslag voor de voorstanders van elektrische auto's. Volvo besluit de productie van elektrische auto's te stoppen." De elektrische auto is meer dan een consumentenkeuze geworden, het is in de media tot een politieke keuze gemaakt. Dat is vreemd, want wat blijkt is dat de opmars van de hybride auto en de elektrische auto slechts voor een klein deel veroorzaakt wordt door mensen die de wereld willen verbeteren.

In veel gevallen wordt er naar de bottom line gekeken. In Leeuwarden rijdt een Nissan Leaf rond met reclame voor een financieel adviseur op de deur geplakt. Dat beeld is een betere representatie van de opkomst van de 'groene' auto. Overigens is de berichtgeving rond het stopzetten van de elektrische C30 ronduit krom. "Volvo is nooit van plan geweest om meer dan 250 stuks van de auto te bouwen", zegt Femke Bruggeman van Volvo Nederland tegen Bright. Waarom zou je anders ook een auto als basis nemen die zes jaar geleden op de markt kwam? De C30 is een experiment voor de Zweedse automaker, net zoals de Mini-E dat was voor BMW.

Op dit moment is Nissan/Renault de enige automaker die echt durft te gaan voor elektrisch vervoer. Directeur Carlos Ghosn vertelt in zijn keynote speech tijdens de New York Auto Show dat hij nog steeds verwacht dat Nissan 1,5 miljoen elektrische auto's verkoopt in 2016.

Nissan heeft 27 duizend Leafs verkocht sinds de introductie anderhalf jaar geleden. Geen beroerd aantal. Bovendien kan Nissan nog steeds niet aan de vraag voldoen. Als er meer fabrieken geopend worden, kan dat getal snel groeien.

Ghosn verwacht daarnaast dat de tweede en derde generatie elektrische auto's lichter zullen zijn en een groter bereik zullen hebben. Accu-technologie ontwikkelt zich sneller dan verwacht door de toegenomen vraag. Het gewicht en het formaat nemen af, waardoor het bereik toe kan nemen.