Groen, cheap en sportief op de Paris Motor Show

Groen, cheap en sportief op de Paris Motor Show

01-10-2012 12:25 Laatste update: 28-04-2018 15:36

Vorige week liepen we rond op de Paris Motor Show waar we zeven hallen vol nieuwe auto's bekeken. Deze misten we nog.

De nieuwe Range Rover werd geïntroduceerd. Dat is geen fuelsipper natuurlijk, maar de spectaculaire gewichtsreductie is wel het opmerken waard. Eén van de manieren om auto's in de breedte zuiniger te maken is door gewicht te besparen. De Range Rover was natuurlijk een dikkerdje, maar na het dieet is hij 420 kilo lichter geworden.

De PPNMC NOAO heeft een naam om te vergeten, maar levert prestaties die bijblijven. De kruising tussen een raceauto en een Twizy heeft twee elektromotoren en een 3 cilinder range extender. Alleen om de intro van het liedje moet je onderstaande video even zien.

Audi had op haar stand een A3 e-gas staan. In feite een auto die rijdt op compost. Niet zo sexy als accu-elektrisch of waterstof, maar verbazingwekkend simpel.

Mercedes had twee groene auto's op de stand. De B-class electric drive moet 200 kilometer op de accu's kunnen rijden. De SLS AMG coupe electric drive komt volgend jaar te koop. In de überelectro stuif je in minder dan 4 seconden naar de 100. Dat kost je overigens ook een dikke 4 ton.

Sport
Er was een gekietelde en opgeleukte Subaru BRZ, Ferrari liet een flink stuk carbon zien als aankondiging van een nieuwe Enzo, maar echt blij werden we van de Peugeot 208 R5 rally auto. De 208 is sowieso al een leuk karretje om te zien, zeker in GTI uitvoering. Maar een icoon in de dop is de R5.

McLaren toonde hun hypercar, de P1. Met een vleugel die op een vleugel niet zou misstaan. Specificaties uiteraard spectaculair, maar het gaat nu nog om een (bijna productiegereed) concept. Dus met die 900pk kan nog van alles gebeuren.

Ieders favorietje op de beurs leek de Jaguar F-type te zijn. De Engelsen hebben na de XJ en XF weer een klapper in handen.De duurste wordt de V8 S met 495 pk. 4,3 seconden naar 100 en een top van 300. Dat wordt nog lastig kiezen tussen een 911 en een Jaguar.

Volkswagen vond dat hun Golf GTI ook een concept was. Maar waarschijnlijk wordt het een kwestie van "zoek de 5 verschillen" met het productiemodel. Wolfsburg's meest gezinsvriendelijke racer zal nagenoeg gelijk zijn aan dit model.

Cheap
Laten we niet al te snobistisch doen en ook nog even een andere trend noemen. Cheap. Het formaat van de stands van Kia en Hyundai gaf al aan dat de merken in de minder prestigieuze klasses het goed doen. De Dacia Sandero en Peugeot 301 bewezen dat er nieuwe markten zijn voor een ander idee van auto's. De 301 zal in Europa niet te koop zijn. Hij werd ontwikkeld voor markten die in opkomst zijn. Denk aan Brazilië bijvoorbeeld.

De Dacia Sandero (en de Logan) ga je hier wel kunnen kopen. Exacte prijzen zijn nog niet bekend, maar ga ervan uit dat ze weer de absolute instappers in hun segment zullen zijn.

Concept
Smart zette de ForStars concept op de beurs. Iets soortgelijks zal ooit in de showrooms staan. Hoog tijd, want Smart moet zichzelf nodig heruitvinden. De ForStars heeft elektrische aandrijving.

Lexus toonde de LF-CC. Met dat nieuwe neusje waar ik maar niet aan kan wennen.

Audi toonde de Crosslane als concept. Geen hoogvlieger in ontwerp. Maar wie goed kijkt, kan designthema's voor de opkomende Q-auto's vinden. Tussen Q3, Q5 en Q7 zitten namelijk nog even getallen. Die worden mogelijk ook nog opgevuld.

Dan ten slotte nog iets dat niets met auto's te maken had. Vodafone gaf ons de Mobile Broadband Stick mee om op de beurs te kunnen uploaden. Alle tien filmpjes die we gemaakt hebben zijn via dat usb-stickje de ether ingegaan. Wat het versturen van 2gb vanuit Frankrijk kostte kunnen we je niet vertellen, wel dat het feilloos werkte. Koop je zelf zo'n stick, neem dan wel een usb-verlengsnoertje en een rol ducttape mee. Dan kan hij gewoon in je laptop blijven zitten als hij in je tas moet.

De eerdere videoblogs van de Paris Motor Show vind je hier en hier.