Hoe Twitter langzaam de nek omdraait van app-makers

Hoe Twitter langzaam de nek omdraait van app-makers

29-08-2012 09:19 Laatste update: 28-04-2018 16:07

Populaire app Tweetbot kan zijn nieuwe versie niet doorzetten door strenge nieuwe regels van Twitter.

Een publiek geheim kun je het ondertussen nauwelijks meer noemen: Twitter is al die Twitter-apps liever kwijt dan rijk. Twee weken geleden onderstreepten ze die wens nog maar eens in een set nieuwe regels. De regels zorgden even voor ophef, ontwikkelaars van prominente apps Tweetbot en Twitterrific wisten dat snel te sussen. Nu blijken de regels toch strikter dan gedacht.

Een van de grote struikelblokken is namelijk de limiet die alle Twitter-apps krijgen. Tot nu toe mochten Twitter-apps van derden zoveel gebruikers hebben als ze wilden. Nu mogen dat er honderdduizend zijn, zitten apps daar nu al boven dan wordt de limiet twee maal hun huidige aantal gebruikers. Vrij funest voor ontwikkelaars wiens bestaan afhangt van constante verkopen en dus constante groei.

Het eerste zichtbare slachtoffer is Tweetbot. De makers van de populaire iOS app werken aan Tweetbot voor Mac. Een open alfa liep al een paar weken met groot succes. De app was snel, functioneler, completer en stabieler dan die van Twitter zelf (laatste update: bijna 15 maanden geleden!).

Door de nieuwe regels kan Tapbots hun open testfase niet doorzetten want dit zou simpelweg te veel gebruikers opleveren, meer dan Twitter toestaat. Op die manier zou de app niet meer verkocht kunnen worden als die eenmaal klaar is. Die bizarre situatie vrezen meer ontwikkelaars: dat hun app het gebruikersplafond bereikt en niet meer verkocht kan worden. Dan kun je als kleine ontwikkelaar wel inpakken.

En Twitter verrast weer met een klein maar gemeen steekje. Onder tweets stond altijd netjes hoe die gepost waren: via web, Twitter voor Android, Tweetdeck, Tweetbot etc. In Twitter voor iPhone en Android verdween die info maanden terug al, nu is op het web ook niet meer te zien welke app mensen gebruiken voor Twitter. Misschien betekent het niets, maar het lijkt de zoveelste stap om de onafhankelijke app klein en onzichtbaar te maken en te houden.

Ondertussen denk ik aan de zijlijn maar een ding: als ze bij Twitter om wat voor reden dan ook zo graag willen dat we hún apps gebruiken, maak die dan aantrekkelijk! Maak mooie apps, concurreer eerlijk met die onafhankelijken. Of kan een bedrijf met dik 900 werknemers het zonder vals spelen niet winnen van kleine ontwikkelaars met twee, drie of vier werknemers?