HOT100: Transmedia

HOT100: Transmedia

18-08-2011 08:37 Laatste update: 28-04-2018 22:19

Corrie Gerritsma

Drie talenten uit de jaarlijkse HOT100 uitgelicht. Van Beachmaster Blurshirt tot de sociale media-strategie van de tv-serie Beagle.

Op donderdag 15 september organiseert Virtueel Platform het jaarlijkse HOT100 event tijdens PICNIC 2011. De HOT100 zijn de meest getalenteerde en veelbelovende alumni van de Nederlandse kunstacademies, universiteiten en hogescholen op het gebied van media, kunst en digitale cultuur.

Vanaf vandaag stelt Bright vijf weken lang elke maandag een aantal HOT100's aan je voor. Deze week de categorie Transmedia. Of te wel, het combineren van diverse media, zoals radio, tv, internet, exposities, installaties etcetera. Meer informatie over de HOT100 vind je op www.virtueelplatform.nl/hot100.

Nik Sluijs (23)
CV:
Nik Sluijs richtte zich eerst op een carrière als professioneel football-speler, maar kwam net wat talent te kort. Hij besloot daarna om de architectuur in de duiken. Na twee jaar aan de Technische universiteit Delft was dat ook niets voor hem. Tijd voor zijn echte passie: reclame. Een gebied waar commercie, creativiteit, technologie en uitgebreid lunchen elkaar ontmoeten. Hij studeert Advertising aan de Willem de Kooning Academie en doet een minor in crossmedia en technologie. Hij werkte al voor creatieve bureaus als Fitzroy, Selmore en liep stage bij Mortierbrigade (Brussel). Op dit moment loopt Nik stage bij reclamebureau N=5.

Nik creëerde het Beachmaster Blurshirt, een shirt dat de drager beschermt tegen ongewenste aandacht op Hyves. Als een foto van het shirt op Hyves wordt geüpload, wordt de print op het shirt herkend en wordt de drager automatisch vervaagd zodat hij niet meer te herkennen is. In de nabije toekomst hoopt Nik de volledige integratie van de offline en online wereld mee te maken en werk te maken dat de manier waarop mensen denken of handelen echt te veranderen.

Wat zijn je talenten?
Een 'talent' waar ik veel aan heb (gehad) is mijn nieuwsgierigheid.

Over 5 jaar?
Dan zie ik mijzelf graag op het podium van het Cannes Lions International Festival of Creativity

Welk boek, project, site etc. zou iedereen moeten kennen?
Google Goggles. Een soort MS Paint, maar dan in je browser en tegelijk met alle andere Goggles gebruikers. Een geheime laag over het internet ;)


Charlie Berendsen (21)
CV: Charlie Berendsen is information designer. Op zijn site legt hij zijn werkveld uit als: data (input) en poëzie (output) ontmoeten elkaar na de link (design). Zijn afstudeerproject Primitive [x Capsule probeerde vormen van objecten te omschrijven in technische taal, om zo een vorm-essentie te bereiken tussen het voorwerp en de schrijver. Charlie behaalde zijn bachelor in Interactie Design aan de ArtEZ kunstacademie. Hij werkte als stagiair voor Lab[au] Laboratory for Architecture and Urbanism in Brussel. Zijn kunstwerken zijn tentoongesteld op verschillende festivals zoals het TodaysArt Festival en GoShort Festival.

Zijn project Melody & Memory, the Melodic Transformation of Smoke on the Water, is een documentaire over de relatie tussen muzikale melodieën en het menselijk geheugen. Een ander project is American Speech. Een tekst omschrijft twee gebeurtenissen die op dezelfde locatie plaatsvonden maar een andere uitkomst hadden. Op basis van dit idee (hetzelfde materiaal maar verschillende uitkomsten) re-organiseerde hij de tekst tot een kaartspel. Elk woord werd een kaartje, en de waarde van de kaart werd bepaald door hoe belangrijk het woord was voor de tekst. Doel was een grammaticaal juiste zin te vormen.

Wat zijn je talenten?
Vanuit de discipline informatie ontwerp hoop ik objecten/gebeurtenissen voort te brengen vanuit een specifieke koppeling tussen waarneembare elementen, informatie, en de rol van de mens.

Over 5 jaar?
Ik hoop dat ik dan voor mijzelf een duidelijke koers aan het varen ben in het ontwerp landschap.

Welk boek, project, site etc. zou iedereen moeten kennen?
Het boek The Wind-Up Bird Chronicle, van Haruki Murakami

Lisette van Blokland
CV:
Tijdens haar bachelorstudie ontwikkelde Lisette van Bloklandinteresse in de culturele implicaties van nieuwe media. In haar bachelorscriptie onderzocht ze het werkproces van een hackerscommunity die software voor de Xbox ontwikkelde. Tijdens haar master New Media and Digital Culture aan de Universiteit van Utrecht liep ze stage bij de VPRO, waar ze de sociale mediacampagne voor de tv-serie Beagle ontwikkelde. Gebaseerd op het onderzoek dat ze daarvoor deed en het gedrag van de kijkers van het tv-programma, schreef ze haar afstudeerscriptie over de transformatie van televisie in het web 2.0-tijdperk.

Als freelancer werkte Lisette aan verschillende projecten, zoals de sociale mediacampagne van de Flamenco Biënnale. Ze blogt over transmedia storytelling voor From Story To Legend, een Nederlands platform dat de Nederlandse transmediasector wil stimuleren. Ook is ze co-founder van DEBITE, een debatserie over nieuwe media. Ze werkte als projectmanager voor de conferentie Creating Communities: What makes them tick? door Kunstfactor en de Universiteit van Utrecht.

En de toekomst? Lisette wil blijven werken aan interessante transmedia projecten waaraan het publiek op nieuwe manieren kan deelnemen.