Ibiza heeft het eerste Facebook-hotel

Ibiza heeft het eerste Facebook-hotel

05-08-2011 15:22 Laatste update: 28-04-2018 22:19

Wie op vakantie wil afkicken van zijn Facebook-verslaving, moet niet naar het Ushuaïa Hotel in Ibiza gaan.

Voordat je het zwembad induikt eerst nog even een foto op Facebook zetten. Om door onoplettend gedrag een natte telefoon (of een hoge internetrekening) te voorkomen, kun je in het Ushuaïa Hotel in Ibiza op verschillende plaatsen inchecken, liken en foto’s laten maken. Automatisch verschijnt dit dan op je Facebook-pagina.

Het Nederlandse Social Media-bureau Dorst & Lesser voerde het project uit. 'Tijdens het inchecken in het hotel krijgen de gasten een armbandje met daarin een RFID-chip. Bij een van de touchscreenzuilen verbind je het bandje met je Facebook-account. Daarna kun je gemakkelijk bij een van de zeven zuilen bijvoorbeeld een foto laten maken of het zwembad liken', zegt Robert Withagen van Dorst & Lesser. Een vergelijkbaar project werd eerder door hen uitgevoerd op de AutoRai 2011.

Het Ushuaïa Hotel is het eerste hotel dat zoveel aandacht besteedt aan social media. 'De hotelbranche heeft lange tijd stil gestaan als het om innovatie gaat. Met internet en social media hadden de meeste hotels geen flauw idee wat ze ermee aanmoesten. Dit is een manier om bezoekers actief bij het hotel te betrekken', aldus Robert.

Is er volgend jaar nog wel een hotel te vinden zonder overal Facebook? 'Vast wel. Maar vanuit dit project kunnen nog mooie dingen komen.'

En zo werkt het precies: