IKEA maakt van zijn Facebook-timeline een vlooienmarkt

IKEA maakt van zijn Facebook-timeline een vlooienmarkt

14-11-2013 10:28 Laatste update: 28-04-2018 08:53

Dewi Pinatih

Je oude bank vervangen voor een nieuwe, maar niet voor het oude exemplaar verkocht is. IKEA maakt van zijn Facebook-timeline een vlooienmarkt.

Er was een tijd waarin je een oude IKEA-bank zonder schuldgevoel bij het grofvuil kieperde. Duur was 'ie toch niet geweest. Van dat niet-duurzame karakter wil IKEA af. Koop je in IKEA wat nieuws, dan vraagt IKEA je het oude meubel te verkopen.

Dat is wat vijftig shoppers in Noorse IKEA’s overkwam. Hun oude IKEA-spul kreeg een ware film- en fotoshoot en evenveel air time als nieuwe producten op tv en radio. De pay-off: "Nima vond een nieuwe bank in de IKEA-catalogus. Wie koopt zijn oude?" In de spotjes, posters en social media-posts zijn de echte telefoonnummers van de verkopers en de vraagprijzen verwerkt. Die telefoons stonden roodgloeiend: alle items werden binnen mum van tijd verkocht.

Democratisch als IKEA is, was deze actie er ook voor iedereen. Gedurende acht weken organiseerde het woonwarenhuis een vlooienmarkt op Facebook: 's werelds eerste in zijn soort. Iedere zondag van 11 tot 5 veranderde de timeline in een markplaats waar het een wirwar van vraag en aanbod was naar tweedehands IKEA. Voorafgaand aan het ritje naar de blauw-gele blokkendoos nog even je oude KLIPPAN verkopen, voordat je een nieuwe zithoek in huis haalt. Is Nederland hier ook voor in?

Ikea Sofa -Second Hand Campaign from Marc Reisbig on Vimeo.