Interface goed, marketing slecht

Interface goed, marketing slecht

15-06-2009 09:01 Laatste update: 29-04-2018 10:41

Tjeerd Hoek, de Nederlandse designer van Windows Vista, blijf tevreden met de interface van het kwakkelende OS.

'Ik sta nog steeds voor honderd procent achter het interfaceontwerp van Windows Vista, maar ik vind wel dat Microsoft de marketing toen erg slecht heeft aangepakt. Ze hadden de industrie en de gebruikers veel beter moeten inlichten over het product', zegt Hoek donderdag in de Delftse universiteitskrant Delta, dat de oud-student interviewde.

Aan het design lag het niet, zegt Hoek. Volgens hem zijn softwaregebruikers altijd in het begin ontevreden over veranderingen. 'Maar als de software na al dat geklaag is ingeburgerd, vinden ze het fantastisch en worden de aankomende ontwerpveranderingen weer gezien als slecht.'

Hoek werkt niet meer voor Microsoft, maar voor Frog Design in Seattle, dat interfaces ontwerpt voor telefoons, software en webdiensten. Later dit jaar keert de topontwerpen terug naar Nederland. 'Vijftien jaar geleden (..) had ik geen keuze dan Nederland te verlaten. Nu zou ik me ook graag voor goede interfaces in Europa inzetten. Er is nog zat te doen.'

In 2006 kreeg Florine voor Bright een preview van Hoek van het Vista-design.