iPad 2 nog meest gebruikte iPad in Nederland

iPad 2 nog meest gebruikte iPad in Nederland

25-10-2012 15:55 Laatste update: 28-04-2018 15:36

Onderzoek onder iPad-gebruikers leert dat het gebruik steeds veelzijdiger wordt. Ook kopen huishoudens vaker verscheidene iPads.

Uitgeverij Sanoma heeft voor het derde jaar op rij een enquete gehouden onder lezers van hun iPad-apps. 1400 gebruikers van de apps van Nu.nl, AutoWeek en Gamer.nl vulden 'm in, hetzelfde aantal deelnemers als voorgaande jaren. Dat levert zowel nuttige als geinige informatie op. Zo is de iPad 2 met zo’n vijftig procent nog steeds het meestgebruikte model. De nieuwe iPad komt met zo’n derde van de gebruikers op de tweede plaats. Opvallend is dat mannen sneller de nieuwste versie aanschaffen: 36 procent tegen 29 bij de vrouwen.

Ook wat betreft push-berichten is de vrouw gemiddeld wat terughoudender. Met 55 procent wil de meerderheid van de mannen push-berichten ontvangen, 46 procent van de vrouwen wil het juist niet. Daar moet wel bij gezegd worden dat mannen met ruim drie kwart nog steeds oververtegenwoordigd iPad-gebruiker zijn. De vrouwen zijn wel flink ingelopen: met 21 procent zijn zij in gebruikersaantal verdubbeld ten opzichte van 2010.

We werden er dit jaar mee doodgegooid: het tweede scherm. Ook dat gebruik is uitgezocht. Met 68 procent zegt een ruime meerderheid de iPad te gebruiken tijdens het tv-kijken. Maar niet per se om in de geest van het tweede scherm daadwerkelijk mee te doen met het programma. Dat doet 67 procent helemaal niet, 29 procent soms en maar 4 procent vaak.

Liever zoeken we tijdens het tv-kijken informatie over het programma, het onderwerp in dat programma of zelfs naar aanleiding van een reclame die we zagen. Merkwaardig is dat het met elkaar communiceren over een programma via sociale media ook niet hoog scoort: 63 procent van de ondervraagden zegt dat nooit te doen. Toch zijn hashtags als #dwdd en #penw ’s avonds vaker wel dan niet trending topic.

Alle resultaten van de enquete zijn als infographic samengevat.