Kevin Spacey vertelt een zaal televisiemakers wat ze fout doen

Kevin Spacey vertelt een zaal televisiemakers wat ze fout doen

27-08-2013 07:34 Laatste update: 28-04-2018 10:26

De Oscar-winnaar speecht met wijze woorden over de toekomst van videocontent.

Kevin Spacey was de hoofdspreker van het International Television Festival in het Schotse Edinburgh. Momenteel heeft hij veel succes met zijn serie House of Cards en hij legt in zijn toespraak uit waarom.

House of Cards verscheen in één keer op Netflix. "Met deze vorm van distributie hebben wij een les geleerd", vertelt Spacey. "Geef mensen wat ze willen, wanneer ze het willen, in een vorm naar keuze en tegen een redelijke prijs. Dan betalen ze er liever voor dan dat ze het stelen. Althans, de meesten dan. Als ze alles in één keer willen kijken, moet dat kunnen."

Spacey verwacht dat de verschillen tussen videoplatformen zoals televisie, iPad en computer gaan wegvallen. "Het publiek heeft gesproken. Ze willen verhalen. Via welk apparaat en in welke tijdsduur is irrelevant. Die labels zijn alleen interessant voor mensen die businessdeals moeten maken."

Met die woorden confronteert hij een zaal vol televisiemakers. "Wij wilden geen pilot maken van House of Cards. Wij wilden niet op die manier auditeren met ons idee. Niet uit arrogantie, maar omdat we een verhaal wilden vertellen dat de tijd nodig heeft om verteld te worden." Daarbij noemt hij pilots maken erg duur. Jaarlijks kosten die producties 300 a 400 miljoen dollar, terwijl minstens de helft nooit op televisie komt.

Volgens Spacey moet je de kijkers voeren met content, want ze zijn er hongerig naar. "Als je ze geeft wat ze willen, nemen ze het overal mee naartoe. Ze tweeten erover, sporen vrienden aan om te kijken, maken gekke gifjes en ga zo maar door. Ze binden zich aan een product op een manier waarvan blockbusters alleen kunnen dromen. Het enige wat wij hoeven te doen, is het aan ze geven."