Lekker Hyven op de plee?

Lekker Hyven op de plee?

26-03-2009 09:15 Laatste update: 29-04-2018 11:43

Jaap Stronks

De gsm wordt hét middel om sociaal te netwerken, zegt Vodafone - maar uit het eigen onderzoek blijkt dat niet echt.

We gebruiken de telefoon vaker om sociale netwerksites te bezoeken, zou blijken uit onderzoek van Vodafone - zie het persbericht. Zo'n persbericht wordt natuurlijk klakkeloos overgenomen, maar klopt het wel? Een derde van de mannen tot 25 jaar gebruikt de gsm om sociale netwerksites te bezoeken - een minderheid dus, en andere groepen doen dit kennelijk nóg minder vaak. En minder dan de helft van de respondenten zegt in de toekomst de telefoon hiervoor vaker te gebruiken - het merendeel denkt dus niet vaker of minder vaak.

Tijd om de PDF-versie van het onderzoek erbij te pakken. Enkele conclusies:

- 1,5 procent gebruikt voor sociale netwerken het vaakst de telefoon

- 74,6 procent heeft het afgelopen jaar de telefoon niet gebruikt om actief te zijn op sociale netwerken

- 47,9 procent denkt niet dat men in de toekomst de telefoon vaker gaat gebruiken voor netwerksites (33,5 procent wel)

Conclusie: een minderheid gebruikt de telefoon hiervoor, en die groep groeit slechts langzaam en zou zelfs kunnen slinken. Voor de goede orde: het persbericht concludeert het tegenovergestelde.

Vooruit, om af te sluiten enkele leuke feitjes:

- 6,3 procent liegt op netwerksites over de 'relationele situatie', mannen meer dan twee keer zo vaak als vrouwen, jongeren (tot 25) ook vaker dan ouderen

- hoger opgeleiden zijn vaker (46,1%) eerlijk op sociale netweken dan lager (37,2) of gemiddeld (36,8) opgeleiden

- lager opgeleiden gebruiken vaker een vaste computer, hoger opgeleiden vaker een laptop

- 3,7 procent gebruikt Twitter. Tweeënhalf keer zoveel mannen als vrouwen

- Terwijl Hyves alomtegenwoordig is, gebruiken lager opgeleiden vooral Myspace (17,9%) en YouTube (16,4%); hogere opgeleiden veel LinkedIn (42,3%!) en Facebook (20,5%)

Update: voor de volledigheid, een update n.a.v. deze en deze tweet van het PR-bureau. Het bericht draaide om de veronderstelde toename van GSM-gebruik om sociale netwerksites te bezoeken. De vraagstelling luidde: 'Denkt u dat u uw mobiele telefoon in de toekomst meer gaat gebruiken om actief te zijn op sociale netwerken?' 33,5% antwoordde 'ja', 47,9% 'nee' en de rest 'weet niet'. Hiermee is het volgende mis:

- concluderen dat gebruik groeit omdat respondenten dat verwachten in de toekomst is niet erg betrouwbaar;

- daarnaast zegt ook nog eens slechts een minderheid dat ze toename verwachten - als het zou toenemen, zou het waarschijnlijk over de gehele linie toenemen;

- maar bovenal deugt de vraagstelling niet. Er wordt gevraagd naar verwachte groei, waarbij je slechts kunt antwoorden dat die optreedt of niet optreedt - je kunt niet antwoorden dat je een afname verwacht. Je kunt slechts kiezen tussen 'het blijft gelijk' en 'het neemt toe', zodat de conclusie altijd luidt dat het toeneemt. Alleen wanneer 100% 'nee' antwoordt is de conclusie dat het gelijk blijf; er hoeft er maar eentje 'ja' te antwoorden en je kunt al spreken van een minieme stijging.