Met drive-through luchthaven kan toestel sneller de lucht weer in

Met drive-through luchthaven kan toestel sneller de lucht weer in

19-07-2012 15:08 Laatste update: 28-04-2018 17:09

In de drive-through luchthaven gaat een Boeing langs verschillende stations voor aankomst, service en vertrek, net zoals door de wasstraat.

Tijd is geld, dat weten luchtvaartmaatschappijen als de beste. Liefst laat je vliegtuigen 24 uur per dag vliegen. Met een winst per stoel rond de prijs van een hamburger is iedere minuut aan de grond verlies. Bij de drive-through luchthaven van architectenbureau Büro für MEHR wordt het proces van het uitladen van de passagiers en de bagage, het schoonmaken van de voertuigen en het inladen van de nieuwe passagiers en de bagage voor vertrek versneld.

"Het vliegveld krijgt drie ‘stations’ (aankomst, service en vertrek) waar vliegtuigen langs rijden om alle handelingen te ondergaan. Per handeling wordt vijftien minuten gerekend, wat betekent dat elk vliegtuig na 45 minuten de lucht weer in kan," staat op architectenweb te lezen. "In 45 minuten verzorgt elk station drie vliegtuigen, in plaats van een."

Levert de drive through luchthaven efficiency op papier of ook in de praktijk? De piloot uit onze vriendenkring denkt er het zijne van: "Mijn belangrijkste bezwaar is de kans op stagnatie. Het bezoek aan de luchthaven bestaat uit een logistiek met diverse stappen (parkeren, slurf eraan, koffers en passagiers laden, schoonmaak, tanken, push-back) waar gemakkelijk verstoringen optreden. Komt één mannetje te laat dan wordt de hele keten verstoord. Dat levert in het drive-through model niet alleen vertraging voor dat ene vliegtuig maar voor iedere kist achter je op."

Levert dit model winst op? "De tijd die we aan de grond staan is bij Transavia in een Boeing 737 nu al maximaal 45 minuten. Daarvan gaat het overgrote deel van de tijd in de logistieke keten verloren aan in- en uitstappen van passagiers." RyanAir is koning in het omkeren. In 25-30 minuten is het vliegtuig klaar, doordat ze nooit aan een gate met slurf gaan staan maar op het tarmac met trappen en bussen werken zodat je ook de achterdeur kunt gebruiken. Vanuit het midden spoort de cabin crew je aan vaart te maken. Een push-back (een vliegtuig heeft geen achteruit) is zo ook niet nodig. Het gebruiken van de achterdeur levert substantiële tijdswinst op. Helaas is het aan de luchthaven en niet de maatschappij om de gate uit te rusten met een passende tweede slurf.