Mookum crowdsourcet Belgisch design

Mookum crowdsourcet Belgisch design

02-02-2012 10:16 Laatste update: 28-04-2018 19:44

Christophe De Schauvre

Mookum crowdsourcet design en koppelt er een sociaal salesmodel aan. Klanten die geloven in het nieuwe product, krijgen een aandeel in de gegeneerde winst.

Het principe van Mookum is eenvoudig. Het gloednieuwe online platform brengt ontwerpers, fabrikanten en kopers bij elkaar om nieuwe lifestyle-producten op de markt te brengen. 'Noem het crowdsourcing met als doel innovatieve of creatieve ideeën te realiseren', zegt bezieler Gert Gijbels. Want daarin zag de Belgische ondernemer net een acuut probleem: 'Goede, innovatieve ideeën zijn er genoeg maar het stokt vooral in de schakel erna: het commercialiseren, de productie, het vermarkten. Deze ontbrekende schakel zal Mookum zijn.'

De nieuwe ontwerpen die online worden geplaatst worden door ‘the crowd’ beoordeeld en de producten met de meeste stemmen zullen overgegaan tot productie. 'Deze Pre-sales fase is cruciaal omdat we inzetten op de kracht van social media en crowd-sourcing. De tien eerste klanten die intekenen op de realisatie van een product, worden meteen aandeelhouder of Ambassadeur zoals wij het noemen. Deze early adopters dragen mede het risico en moeten daarvoor worden beloond. Letterlijk. Tien procent van de opbrengst van het product zal worden verdeeld tussen deze 10 ambassadeurs.'

Dat sociaal kapitaal dat de basis vormt van Mookum is uniek in de designwereld. Het dividend of de return on investmest desnoods kan je ofwel cashen, ofwel herbeleggen in een nieuw Mookum-product dan wel schenken aan een goed doel. Deze formule vertoont gelijkenissen met initiatieven als Quircky of Kickstarter.

Mookum mag dan een Belgische initiatief zijn, de eerste contacten met Nederland - zoals met de Design Academy in Eindhoven - worden nu gelegd. 'Het is de bedoeling om vanuit Belgische limburg uit te zwermen als een olievlek', aldus Gert Gijbels. 'De eeste focus ligt op Nederland en nadien zal het almaar internationaler worden.' De kritische massa kan via het webplatform ook kennis maken met bestaande producten die als Friends of Mookum te koop worden aangeboden.