Nauwelijks herkenbaar als elektrische fiets

Nauwelijks herkenbaar als elektrische fiets

10-04-2012 08:32 Laatste update: 28-04-2018 18:42

De Specialized Turbo heeft zijn accu prachtig weggewerkt in het frame.

Vroeger, toen ik nog een bikkel was, fietste ik 34 kilometer per dag. Door weer en wind, met regenpak en twee plastic zakken om de schoenen. Tegenwoordig fiets ik - heel sneu - alleen nog maar in een straal van vijf kilometer rond mijn huis. Heel af en toe maak ik eens een 'tour de provincie', maar dat is absoluut geen excuus om een fiets met 27 versnellingen te hebben.

Toch keek ik likkebaardend naar de Specialized Turbo. Een fiets waarmee je met twee vingers in de neus 45 kilometer per uur kan fietsen, dankzij trapondersteuning. Normaliter rijd je dan met zo'n 65+ accupack onder de bagagedrager. De Specialized heeft de accu prachtig weggewerkt in het frame. Net als de kabeltjes trouwens.

De Turbo weegt als gevolg van de accu en elektrische motor wel 23 kilo. Dat is voor een sportieve fiets belachelijk veel, maar voor een elektrische fiets weinig. Het ding van drie hoog naar beneden tillen zal geen pretje zijn, maar een workout die compenseert dat je daarna aanzienlijk minder energie nodig hebt om hard te gaan.

De fiets kost, schrik niet, 5490 euro. Goede reden om mijn eigen fiets maar weer eens uit het vet te halen.