Nederlandse huidkanker-app krijgt flinke investering

Nederlandse huidkanker-app krijgt flinke investering

24-08-2015 08:34 Laatste update: 27-04-2018 22:03

De Nederlandse app SkinVision, die een huid op kanker checkt, ontvangt een investering van 3 miljoen euro.

Gezondheidsstartup SkinVision heeft tijdens een investeringsronde zo'n 3 miljoen euro opgehaald. Daarmee komt de teller op een totaal van tussen de vijf en zes miljoen euro te staan, zo schrijft Techcrunch. De nieuwste investering komt van LEO Pharma, een Europees pharmaceutisch bedrijf dat zich focust op dermatologie. Het Nederlandse Personal Health Solutions Capital bracht eveneens geld in tijdens deze ronde.

Moedervleck-check

SkinVision werd sinds zijn lancering in 2011 zo'n 200.000 keer gedownload op iOS en Android. De app gebruikt je iOS- of Android-smartphone om verdachte moedervlekjes te checken en veranderingen bij te houden. SkinVision kan gebruikers op die manier helpen om symptomen van een melanoom te herkennen.

Nauwkeurig

Volgens ceo Dick Uyttewaal is de app zo nauwkeurig als het gemiddelde oog van een dermatoloog. SkinVision is de enige kankerdetectie-app in Europa met een CE-certificaat. Vorig jaar werd de app door ziekenhuizen getest met 195 moedervlekken van patiënten die daarvoor regelmatig een dokter bezoeken. Daaruit bleek dat SkinVision 92 procent van de melanomen weet te herkennen. Enkele dermatologen waarschuwden toen overigens al wel dat je een app niet blind moet vertrouwen. Met de investeringen zal de app de komende tijd weer verbeterd worden.

Lees ook:

Ziekenhuizen testen Nederlandse huidkanker-app