Bright

Dankzij big data verkoopt Coca Cola nu een nieuwe frisdrank

20 september 2017 om 09:22
Laatste update: 20 september 2017 om 13:24

Coca Cola besloot om Cherry Sprite te lanceren op basis van data die het bedrijf verzamelt met zijn self-service frisdrankfonteinen. Sprite met een vleugje kers gaat nu verkocht worden.

Met zijn nieuwste generatie frisdrankfonteinen, waarbij je zelf frisdrank kan tappen, kan Coca Cola precies monitoren welke smaakshots klanten bij voorkeur mixen met de aangeboden frisdranken.

Het bestuderen van de verzamelde data leidde er eerder dit jaar toe dat Coca Cola besloot een van de populairste mixen in blikjes- en flessenvorm te gaan verkopen, zo meldt Forbes.


<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{&quot;image_style&quot;:&quot;medium&quot;,&quot;image_link&quot;:&quot;&quot;}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="7e963503-00cc-4e96-8567-65bfaa0a3721"></drupal-entity>

Ook bij de productie van merken sinaasappelsap (waaronder Minute Maid en Simply Orange) maakt Coca Cola gebruik van big data. Het combineert weerdata, satellietbeelden, oogstinformatie, prijzen en zuur- en zoettesten om ervoor te zorgen dat de gebruikte sinaasappelen op het juiste moment worden geoogst en voor een consistente smaak zorgen.

Netflix ging Coca Cola voor

Coca Cola is niet het enige bedrijf dat op dergelijke wijze gebruik maakt van big data om onvermoede voorkeuren van zijn klanten te ontdekken. Zo vermoedde Netflix al voor het begon met de opnames van de Amerikaanse versie van House of Cards dat de serie een hit zou worden.

Netflix baseerde die aanname op het kijkgedrag van zijn miljoenen klanten, waarbij er blijkbaar genoeg waren die niet alleen de originele, Britse versie van House of Cards keken, maar ook nog eens fan waren van het werk van regisseur David Fincher en acteur Kevin Spacey.