Apple Store-medewerkers boos over voornamen in enquêtes

Apple Store-medewerkers boos over voornamen in enquêtes

Update: 26 april 2018 om 16:08
Praat mee!

Werknemers van de Nederlandse Apple Stores zijn boos: Apple gebruikte zonder toestemming hun voornamen in klanttevredenheidsenquêtes.

Vorig jaar oktober besloot Apple om wereldwijd een nieuwe aanpak in te voeren: als klanten iets gekocht hebben, krijgen ze een mail met vragen over hun aankoop. Daarin wordt de voornaam van de medewerker genoemd die je heeft geholpen.

En dat stuit tegen de borst van veel medewerkers. “Klanten kunnen je nu opzoeken. Als je googlet op iemands naam in combinatie met de Apple Store, dan heb je ons zo gevonden via sociale media”, vertelt een medewerker. "Er zijn collega’s die ongewenste berichtjes van klanten krijgen." In de Apple Store dragen werknemers geen naambordje. Hij had liever gezien dat het besluit voorgelegd was aan het personeel. "Ik vind dat je zelf de keuze moet kunnen maken wat je digitaal deelt van jezelf. Nu wordt de keuze voor je gemaakt en heb je daar geen invloed op."

Apple verliest rechtszaak

De ondernemingsraad nam het op voor de medewerkers en spande er een zaak over aan. De rechter gaf de ondernemingsraad deze week gelijk: Apple had instemming moeten vragen aan de ondernemingsraad voor het gebruik van de namen.

Apple hoeft het ingevoerde beleid niet terug te draaien, omdat de ondernemingsraad volgens de rechter te laat bezwaar heeft gemaakt tegen het besluit. Wel adviseert de rechter de ondernemingsraad om in gesprek te gaan met de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Dat gaat nu gebeuren: de ondernemingsraad gaat samen met de baas van Apple Nederland onderzoeken of er sprake is van schending van de privacy van werknemers. AP kan vervolgens daarover een bindend oordeel geven.

De ondernemingsraad is voor nu tevreden over de uitkomst. "We hadden liever gezien dat het hele besluit werd teruggedraaid, maar dit is een positieve uitspraak." Apple en de AP konden niet direct op de zaak reageren

Video