
Conducteurs krijgen smartwatches: meer treinen op tijd?
Een smartwatch voor conducteurs moet zorgen dat treinen vaker op tijd rijden.
Zo'n twintig NS-conducteurs hebben de smartwatch de afgelopen maanden succesvol getest, meldt ProRail. Met het apparaatje zouden zogenoemde spoorboekloze treinen precies volgens schema moeten vertrekken.
De NS zegt dat er nog geen beslissing is genomen over invoering van het slimme horloge, dat onder meer de exacte tijd aangeeft, een terugteller bevat en gebruik maakt van trilsignalen. "We zijn de proef aan het evalueren", zegt een woordvoerder van NS tegen RTL Nieuws. "Onderzocht wordt of deze smartwatch op grote schaal technisch en financieel haalbaar is."
Trilsignaal
Op de smartwatch krijgen conducteurs informatie over de exacte tijd en eerste volgende vertrektijd. De horloges geven een trilsignaal op het moment dat de vertrektijd nadert en tellen af tot aan de juiste vertrektijd. Het hebben van de exacte tijd en het krijgen van een trilsignaal op de pols als het bijna tijd is om te vertrekken, bevordert volgens ProRail het op tijd vertrekken.
Sensoren en bigdata
ProRail wil meer technologie, zoals sensoren, apps en 'big data', inzetten om verbeteringen op het spoor door te voeren. Zo gebruiken machinisten op goederentreinen sinds vorig jaar het programma Routelint op een tablet. Met Routelint zien ze real-time informatie over spoor, wissels en seinen, waardoor ze beter kunnen inspelen op wat er op hun pad komt.
Slimme sensoren moeten zorgen voor minder wisselstoringen, doordat op afstand wordt gemeten of de wisselverwarming nog werkt. En met frontcamera's, sinds 2014 op de eerste Nederlandse treinen aangebracht, kan de politie direct beelden zien bij calamiteiten.