
Netflix groeit minder snel door prijsverhogingen
Netflix is meer abonnees dan verwacht kwijtgeraakt. Dat komt mede door de recente prijsverhogingen.
Afgelopen kwartaal kreeg de videodienst er 1,7 miljoen leden bij. Dat is minder dan de verwachtte 2,5 miljoen en de laagste groei in vijf jaar tijd. "We groeien, maar niet zo snel als dat we zouden willen of deden", schrijft het bedrijf in een verklaring aan haar aandeelhouders.
Netflix is het eerste bedrijf dat internationaal een grote hoeveelheid betalende tv-kijkers aan zich weet te binden met series en films. Het pad is daarom 'hobbelig', schrijft het bedrijf. In totaal had Netflix op 31 mei zo'n 83 miljoen leden. De omzet kwam neer op 1,97 miljard dollar, een half miljard minder dan vorig jaar. Het aandeel van Netflix kelderde met 16 procent na bekendmaking van het nieuws. Het bedrijf hoopt op 2,3 miljoen nieuwe leden in het derde kwartaal.
Netflix wijt de tegenvallende groei vooral aan het verlies van bestaande abonnees. Dat heeft te maken met de stijgende abonnementsprijzen: Netflix-gebruikers moeten 1 a 2 euro per maand meer betalen. De videodienst blijft nieuwe gebruikers lokken met allerlei exclusieve series. Zo werd maandag bekend dat Netflix de streamingrechten van de nieuwe Star Trek-serie buiten de VS en Canada heeft gekocht. Ook alle ruim 700 oude Star Trek-afleveringen komen op Netflix beschikbaar.