
Zelfrijdende bus pendelt tussen Schiphol en Haarlem
Nederland had vandaag de primeur: de Future Bus van het Duitse Daimler rijdt autonoom op een traject van 20 kilometer.
De zelfrijdende bus van Daimler is volgestopt met sensoren en camera’s zodat hij autonoom kan rijden. Volgens Huub Dubbelman, woordvoerder van Daimler, rijdt de bus tot op de centimeter nauwkeurig. "Het voertuig heeft hoog-intelligente sensoren aan boord zodat het volledig autonoom kan rijden. Daarnaast is het voertuig heel precies en kan het dichtbij een perron van een bushalte stoppen."
Daimler bestempelt de bus dan ook als de 'allereerste zelfrijdende bus ter wereld'. Maar die claim is vaker gehoord. Zo werd in 2004 al de zelfrijdende 'Phileas'-bus gepresenteerd door VDL in Eindhoven. Dat werd alleen geen succes. De technologie liet het afweten en uiteindelijk is het project ten onder gegaan.
De chauffeur als een soort machinist
Dat maakt de Future Bus er niet per se minder bijzonder. Daimler claimt dat de bus efficiënter rijdt zodat het minder reistijd kost, meer reiscomfort moet opleveren en bovendien veiliger is dan een gewone bus. Al blijft een buschauffeur voorlopig nog wel nodig om ter plekke de computer in de gaten te houden. "We zijn nog niet zover om het heft uit handen te geven. De buschauffeur is ook een ambassadeur van het bedrijf en heeft controle over het systeem. Als er bijvoorbeeld iets misgaat kan er dan worden ingegrepen. Een machinist grijpt ook in bij een trein," vertelt Dubbelman.
Nederland
Daimler laat de bus voor het eerst in Nederland rijden om politieke redenen. Dubbelman: "Het gaat misschien ver om te zeggen dat het een beloning is hoe de Nederlandse overheid met deze technologie omgaat. Maar feitelijk is dat wel zo." Volgens Daimler is Nederland een gidsland als het op autonoom rijden aankomt, "zowel regionaal als nationaal maakt Nederland zich erg sterk voor dit soort innovaties".
Tijdens het Europese voorzitterschap maakte premier Rutte en minister Schultz (infrastructuur) zich namelijk hard voor soepelere wetgeving over zelfrijdende voertuigen. Zo zie je maar: lobbyen levert je af en toe een leuk premièrefeestje op. De bus heeft ook nog een Nederlands tintje. De verkeerssysteembouwer Vialis uit Haarlem, heeft een intelligent systeem ontwikkeld zodat de bus beter op andere voertuigen kan anticiperen.
Tussen Schiphol en Haarlem
Voorlopig mogen trouwens alleen genodigden in de bus stappen. Echt snel gaat die overigens niet: de bus rijdt maximaal 70 kilometer per uur. Mocht je de Future Bus toch nog met eigen ogen willen bewonderen; vandaag en morgen pendelt het voertuig tussen Schiphol en Haarlem.