
Noorse Opera-browser komt in Chinese handen
De browser van de Noorse ontwikkelaar Opera wordt verkocht aan een Chinese joint venture.
Naast de browser zijn ook Opera's vpn-dienst en techlicenties onderdeel van de deal van 543 miljoen euro. De Chinese joint venture, onder leiding van het beveiligingsbedrijf Qihoo 360, neemt daarmee de consumententak van Opera over, waar 560 werknemers onder vallen. De zakelijke divisie, waaronder het advertentienetwerk en Opera TV, wordt niet verkocht. Omdat de merknaam 'Opera' onderdeel is van de deal, moet de zakelijke divisie wel een andere naam gaan gebruiken.
Opera zoekt al een geruime tijd naar een koper. De browsermaker heeft het lastig in een markt die vooral door Google, Microsoft en Mozilla wordt gedomineerd, en dat valt te merken aan het marktaandeel: dat schommelt rond de 1 procent. Ondanks dat is Opera blijven vernieuwen, bijvoorbeeld met een mobiele browser met een ingebouwde advertentieblokker en compressietechnologieën die dataverkeer verminderen. Deze compressietechnologieën maken ook onderdeel uit van Opera's techlicenties.
De Chinese joint venture wilde Opera in zijn geheel overnemen voor 1,1 miljard euro, maar deze deal ging niet door omdat autoriteiten het niet goedkeurden. Het is niet bekend waarom de overname niet werd goedgekeurd. De verwachting is dat de nieuwe deal in het derde kwartaal van dit jaar wordt afgerond.