
'Succes YouTube te danken aan gestolen content'
Trent Reznor van Nine Inch Nails heeft geen goed woord over voor YouTube. “Ik vind hun manier van zaken doen heel oneerlijk.”
In een interview met Billboard haalt Reznor, die ook chief creative officer is bij Apple Music, flink uit naar YouTube. De dienst is volgens hem groot geworden door te parasiteren op het harde werk van muzikanten. “Ik denk dat elke gratis dienst oneerlijk is”, zegt Reznor, die de werkwijze van YouTube contrasteert met die van Apple Music. “Wij proberen een platform te bouwen dat een alternatief biedt, waar je betaald wordt en waar een artiest kan bepalen wat er met zijn content gebeurt.”
Reznor staat bepaald niet alleen in zijn kritiek op YouTube. Veel rechthebbenden klagen dat de gratis beschikbaarheid van muziek via YouTube ervoor zorgt dat minder mensen zich aanmelden voor betaalde diensten.
Safe harbour
Ook zou YouTube muzikanten en tekstschrijvers onvoldoende belonen voor het gebruik van hun muziek. De muziekindustrie dringt daarom al geruime tijd aan op het aanpassen van het ‘safe harbour’-principe, waardoor partijen als YouTube niet aansprakelijk zijn voor auteursrechteninbreuken in de content die gebruikers van de videodienst uploaden.
Vorige week nog boden Buma-Stemra en rapper Gers Pardoel in het Europees Parlement een petitie aan namens 3000 Nederlandse artiesten en muziekauteurs, waarin zij oproepen om hun rechten op platforms als YouTube beter te beschermen. In de VS ondertekenden sterren als Katy Perry, Jon Bon Jovi en Lionel Richie eerder al een vergelijkbare petitie.
Reactie YouTube
YouTube is het niet eens met de kritiek van Reznor. “De meeste labels hebben licentieovereenkomsten met ons. Zij staan toe dat YouTube fanvideo’s online laat staan en profiteren daar ook financieel van.”
Volgens YouTube zijn de fanvideo’s een belangrijke inkomstenbron voor artiesten. Ze zouden goed zijn voor ruwweg 50 procent van de inkomsten die de muziekindustrie van YouTube ontvangt.
PS. We maken tijdens de Bright TV-zomerstop elke werkdag een nieuwe video op ons YouTube-kanaal.