
Waarom Microsoft 23,3 miljard overheeft voor LinkedIn
Wat is Microsoft van plan met LinkedIn?
Professionals gaan profiteren van de grootste overname die Microsoft ooit deed: het kopen van LinkedIn voor 23,3 miljard euro. Dat is in ieder geval de belofte van Microsofts bestuursvoorzitter Satya Nadella.
Niet iedereen denkt er zo over. Beleggers bijvoorbeeld laten het aandeel Microsoft als een baksteen vallen, na de bekendmaking van de overname. En ook kenners zetten vraagtekens bij de deal. Nu de stofwolken zijn opgetrokken een rondje langs de velden: wat wíl Microsoft met LinkedIn en is de overname gedoemd te mislukken, net als de koop van Nokia enkele jaren geleden?
Om met de deur in huis te vallen: nee, de aankoop van LinkedIn is een stuk minder riskant dan de koop van Nokia, schrijft The Wall Street Journal. De krant baseert dat onder meer op het de overnames die de computergigant deed sinds topman Nadella de scepter zwaait. Het kopen van een zakelijke netwerksite om nog meer te focussen op software voor de zakelijke markt geeft mogelijkheden om minder afhankelijk te worden van de verkoop van pc's.
Enorm personenbestand
Met de aankoop heeft het technologiebedrijf in een klap het grootste zakelijk personenbestand ter wereld in handen als het gaat om werkgerelateerde informatie. En die kan het koppelen aan applicatie die iedereen op de werkvloer wel eens gebruikt. Want stiekem weet Microsoft al best veel over de werkende mens: je agenda en vergaderingen via Outlook, je collega's via Delve en je contacten.
Maar je weet niet tegenover wie je komt te zitten bij het sluiten van de hele belangrijke businessdeal. En dan komen al die gegevens die mensen aan LinkedIn hebben toevertrouwd goed van pas. Volgens website PC World brengt de assistentiefunctie van Office 365, Cortana geheten, al het bovenstaande (en waarschijnlijk nog wel meer) bij elkaar. Met de gecombineerde kennis weet je dan precies welke opleiding je toekomstige zakenpartner heeft gehad en welke mensen je wellicht allebei kent, om het gesprek wat op gang te brengen.
'Facebook voor zakenmensen'
Nu LinkedIn (433 miljoen gebruikers, waarvan 100 miljoen actieve) is gekoppeld aan Office (met een bereik van 1,2 miljard mensen) kan de newsfeed in LinkedIn beter gepersonaliseerd worden, hoopt Nadella. Hij denkt aan artikelen die je op weg kunnen helpen bij het oplossen van een probleem of het vergemakkelijken van contact leggen met die ene expert die je zoekt via LinkedIn, schrijft Techcrunch.
Behalve bovenstaande voordelen is het kopen van 'het Facebook voor zakenmensen' ook een slimme zet in de felle concurrentiestrijd met Google, schrijft Reuters. Die techgigant heeft met Gmail immers toegang tot veel zakelijk gebruikte handigheidjes op smartphones (denk maar aan kalender op je iPhone). LinkedIn is een van de stukjes in de strijd om Outlook interessant genoeg te houden voor klanten.
Dief van de portemonnee
Het moment van de aankoop kan ook niet los gezien worden van de lage rente van dit moment, waardoor het voor het bedrijf heel goedkoop is om te lenen, terwijl het meer dan 100 miljard euro aan cash heeft. Om dat te gebruiken voor de aankoop is echter kostbaar voor het bedrijf. Het geld staat geparkeerd buiten de Verenigde Staten en als het terug wordt gehaald naar de VS kost dat 35 procent belasting.
Het maken van schulden is bovendien helemaal niet zo erg, want dat mag het bedrijf gewoon van z'n belastingaangifte aftrekken en daarmee ontloopt het bedrijf volgens berekeningen van persbureau Bloomberg zo'n negen miljard dollar aan belastingen.
Raad hoeveel Microsoft betaalde voor de overname van deze 7 bedrijven