
Tesla gaat Volkswagen voorbij in merkwaarde
Het merk Tesla is nu 4,5 miljard euro waard. Met die nieuwe waarde schiet de elektrische automaker Volkswagen voorbij.
In de buzzword bingo is disruptor inmiddels naar alle waarschijnlijkheid het meest voorkomende woord, maar het BrandZ-rapport over de waarde van merken laat zien dat Tesla de titel echt verdiend heeft. Gezien worden als de Apple onder de automakers is van weinig waarde als het voor je "bottom line" (kruis maar af) geen verschil maakt. En alhoewel het nog wel even zal duren voordat de investeerders in Tesla hun geld kunnen omzetten in "tangible assets" (nog geen bingo?), is alleen de merknaam nu al 4,5 miljard dollar waard.
Daarmee vliegt Tesla de 'brick and mortar' van Volkswagen voorbij. Het dieselgate-schandaal sloeg een deuk in de markt- en merkwaarden van de Duitsers. Vlak boven Tesla bevindt zich Porsche. De top 3 bestaat uit Toyota, BMW en Mercedes Benz. De dikke PDF met alle stijgers en dalers download je hier.