
Spotify: App Store moet nog meer veranderen
De veranderingen die Apple in de App Store doorvoert zijn volgens Spotify niet veel meer dan een leuk gebaar.
Apple vernieuwt voor het eerst sinds de oprichting van de App Store de regels behoorlijk. Zo kunnen alle ontwikkelaars straks gebruikers een abonnement op hun app laten nemen, en pakt Apple na het eerste jaar in de App Store geen 30 maar 15 procent van de opbrengsten uit zo'n abonnement.
“Het is een leuk gebaar, maar het komt niet tot de kern van het probleem met de Apple-belasting en zijn betaalsysteem”, zegt hoofd communicatie van Spotify Jonathan Prince tegenover The Verge. Spotify heeft al langer commentaar op het feit dat Apple een percentage van de opbrengsten van apps pakt, en bovendien geen alternatieve betaalmethoden toestaat.
'Apple-taks voor gebruikers'
Bij concurrent Google kunnen ontwikkelaars net als bij Apple een in-app betaalmethode gebruiken en pakt Google een percentage, maar abonnementen afsluiten met een eigen betaalmethode is mogelijk. Misschien iets ingewikkelder voor de gebruiker, maar de ontwikkelaar krijg wel het volledige bedrag. Apple staat zo’n manier echter niet toe binnen zijn apps.
Daarom is een Spotify-abonnement in de iOS-app 3 euro per maand duurder dan wanneer gebruikers hetzelfde abonnement via hun browser aanschaffen; Spotify verhaalt de ‘Apple-taks’ op de gebruiker. “Tenzij Apple zijn regels verandert, zijn flexibele prijzen onmogelijk en kunnen we nooit speciale acties of kortingen aanbieden”, aldus Prince.
Volgens Spotify gaat Apple daarmee tussen de klant en de ontwikkelaar staan. Het bedrijf zegt graag gebruikersinformatie te willen inzien, maar Apple weigert die info al sinds de start van de App Store te geven zolang de betaling via zijn systeem verloopt.